Nyheter| Europeiska minnesdagen för förintelsen av romer: Uttalande av förste vice ordförande Frans Timmermans och kommissionsledamoten Věra Jourová

wikipedia

UTRIKES| I ett pressmeddelande uttalar sig förste vice ordförande Frans Timmermans och kommissionsledamoten Věra Jourová.

Inför minnesdagen för förintelsen av romer hedrar vi de 500 000 romska förintelseoffren. Det är med en känsla av djup sorg som vi i år högtidlighåller den 75:e årsdagen av morden på de sista romerna som så orättvist och brutalt stängdes in i ”zigenarlägret” i Auschwitz – människor som avlivades bara för att de var de de var.

I våra moderna europeiska samhällen och i den politiska debatten lämnar vi ingen plats för avhumanisering av romer eller andra minoritetsgrupper. Grymheterna i det förflutna är en påminnelse om att jämlikhet och icke-diskriminering är värderingar som inte får tas för givna. Försvaret av dem kräver vår ständiga uppmärksamhet och beredskap att utmana dem som vill angripa dem.

75 år har gått, men vi glömmer inte. Minnet av fasorna i det förflutna måste inspirera oss alla att stå upp för de värderingar som vi tror på. Vi måste se alla våra medmänniskor för vad de är, som individer, och undra hur vi skulle känna om vi vore de. Det är den insikt som vi har fått från våra föräldrar och mor- och farföräldrar som själva levde i de mörkaste av tider. Tillsammans med medlemsländerna och lokalsamhällena fortsätter vi att bekämpa alla former av rasism och etnisk diskriminering, här i Europa och i hela världen.

Vi uppmanar alla medlemsländer att erkänna förintelsen av romer och att högtidlighålla den 2 augusti som minnesdag för förintelsen av romer över hela EU.

Bakgrund

Europaparlamentet förklarade år 2015 den 2 augusti som den europeiska minnesdagen för förintelsen av europeiska romer till hågkomst av de 500 000 romer – dvs. en fjärdedel av deras totala antal på den tiden – som mördades i Nazi-Europa.

Den 2 augusti 2019 kommer Věra Jourová, kommissionsledamot med ansvar för rättsliga frågor, konsumentfrågor och jämställdhet, att delta i minnesceremonin i Auschwitz-Birkenau för att högtidlighålla 75-årsdagen av utrotningen av de sista återstående romerna i koncentrationslägret Auschwitz-Birkenau. Minnesceremonin anordnas av centralrådet för tyska sinter och romer och föreningen för romer i Polen, i samarbete med det statliga museet Auschwitz-Birkenau, och kommer att föra samman över 1 500 romer från hela Europa. Regeringsföreträdare, delegationer, internationella organisationer och civilsamhället kommer också att delta i evenemanget.

I maj 1944 började nazisterna att planera den ”slutgiltiga lösningen” för ”zigenarlägret” i Auschwitz. Det ursprungligen planerade datumet för likvideringen av lägret var den 16 maj 1944. När SS försökte jaga ut fångarna ur barackerna gjorde romska män, kvinnor och barn uppror med bara käppar, redskap och stenar som vapen, och SS tvingades till slut dra sig tillbaka. Den 2 augusti 1944 kom likvideringsordern igen, och uppemot 3 000 romska män, kvinnor och barn utrotades i gaskamrarna i Auschwitz-Birkenau. Uppskattningsvis 19 000 av de 23 000 romer som sändes till Auschwitz dog där.

EU:s institutioner och alla EU-länder har ett samfällt ansvar att bekämpa diskriminering och antiziganism, och att förbättra integrationen av romerna. År 2011 efterlyste Europeiska kommissionen nationella strategier för integrering av romer. I halvtidsöversynen 2017 utvärderades de framsteg som gjorts sedan lanseringen av EU-ramen (se pressmeddelande).

Källa: https://europa.eu

Redaktionen