Trendspaning: Skiter björnar i skogen?

pixabay

Eftersom jag har förstått att jag är dåligt insatt, och att det finns fler som är lite bakom, har jag bestämt mig för att göra en trendspaning. Nya fascinerade trender dyker upp i flödet så som till exempel ”skogsbad”, som handlar om att vara i naturen med öppna sinnen. Att genom syn, hörsel, smak, lukt och känsel vara mer i nuet för att komma åt hälsofördelar. I reklamen för detta ”skogsbad” menar man att en vardag med mycket intryck gör att man behöver gå ut i naturen för att få återhämtning, för detta behöver man också gå en kurs.

Jag bara undrar; SKITER BJÖRNAR I SKOGEN?

Detta måste vara ett utpräglat storstadsfenomen, men det kan också handla om medelklass, jag är inte säker här. Det jag dock vet, som varandes en person som är ute i skog och mark väldigt ofta med hund, är att rekreation kommer naturligt på olika sorters promenader. Jag förstår alltså poängen i att gå ut i naturen och njutningen av det, men att göra en trend av det och kalla det ”skogsbad” förstår jag inte riktigt. Att dessutom ordna kurser för att lära människor att andas i naturen verkar lite överskattat. För om vi inte andades skulle det vara ett minst sagt flagrant biologiskt fel, vilket inte är en trevlig upplevelse, det vet alla astmatiker som har problem med luftintaget.

Vad blir nästa trend?

Dofta in våren och njut när det luktar hundskit. Men ta inte fel på doften som bli när grannens hund har gjort sina behov och vårskitlukten. Fast vad är det värsta som kan hända om du luktar på grannens hundskit? Annat än att du har fått njuta av våren flera gånger. Eller lukta på en bärfis, rensa luftvägarna och njut av det korianderdoftande lilla djuret. Bärfisarnas fackförbund kommer kräva ett lukttillägg men det kan det vara värt. Kanske kan man till och med dra det ett steg längre, bli ett med naturen och lägg dig i en myrstack.

För alla er bärplockare kan man tänka sig ”Wild jamming”, gå bananas på bären. Bli riktigt vågad och blanda olika sorters bär, allt under en kursledares överinseende. En annan fluga är visst ”Wild swimming” en nyhet där man ska bli instruerad av en tränare för att få den ultimata upplevelsen. På min tid kallade vi det simträning. Jag sattes på bussen sju år gammal för att åka till Rörtången där alla ungar samlades och lärde sig simma efter ett antal kallsupar och lärare som skrek för att överrösta vågskvalpet. Annars kan man kalla det att bada i sjön om själva simundervisningen inte är syftet, kan jag tycka.

Jag är uppfostrad på forntiden. Vi gick barfota på sommaren och badade vilt i sjön, lekte i skogen, plockade bär och trädde smultron på grässtrån, vi plockade svamp helt utan regler och instruktioner, så klart undvek vi plocka den vackraste av dem alla, flugsvampen och höll oss till de vanligare sorterna, och ändå överlevde vi. Tänk så märkligt.

Samtidigt som alla naturtrender dominerar, och människor återupplever det som tidigare var naturligt på ett nytt sätt, kommer den nya modetrenden med en pastellkostym som gör dig kittad till vårens alla tillfällen. Till sommaren kan du byta ut kostymbyxan mot ett par trendiga shorts. Men passa dig för att lägga dig i myrstacken utan de heltäckande byxorna. Framåt hösten och vintern blir det läder (eller läderimitation) som kommer att dominera och färgerna går i jordnära toner, såsom grön eller beige, för att återanknyta till att alla ”go native-trenderna”.

På inredningsfronten domineras det av naturmaterialen med ett stråk av japanska influenser. Kanske har ”skogsbadarna” och inredarna gått på samma kurs och hypat det japanska. Själv sitter jag nöjd i min gråa soffa som är täckt av en filt för att kunna damma bort de värsta hundhåren, när filten har börjat anta en hårig look. Det enda japanska i vårt hushåll är möjligtvis lite ris i skafferiet och sojan som står bredvid spisen.

Det kan vara fullt möjligt att vi kommer se naturbad, wild swimming eller wild jamming som de nya modeorden, vilka kommer spela på samma planhalva som boomer, växtblindhet, lesserwisser och cirkulent i nyordlistan.

Det kan också vara så att jag är en gammal boomer som inte förstår mig på detta med de nya trenderna. Vi får icke förglömma att jag växte upp som ett barfotabarn som trädde smultron på strå och badade fritt i sjön.

Mera Trendspaning: Årets julklapp de senaste 10 åren

Britt-Inger Hedström Lundqvist
britt-inger@dikko.nu
Blogg: Essentiellt


Att vara en oberoende tidning kostar pengar så vill du hjälpa oss med att betala vårt fika får du gärna swisha en slant till 123 242 83 40 eller bg: 5534-0046

Vill du annonsera eller sponsra, synas eller höras i våra media?
Kontakta oss på redaktionen@dikko.nu
eller ring 0768 44 51 61

IBAN: SE19 9500 0099 6042 1813 4395
BIC: NDEASESS