Elever lär sig om nationella minoriteter

pixabay

Klass 8c på Västra Stenhagenskolan är med på en workshop om nationella minoriteter, identitet och rasism. Eleverna lyssnar, reflekterar och diskuterar tillsammans. Workshoppen är en del av en utbildningsinsats som kommunen gör i samarbete med Fredens Hus.

Vilka är de nationella minoriteterna, frågar Antonio Basala, utbildningsansvarig på Fredens Hus.

Antonio Basala leder en workshop om nationella minoriteter, identitet och rasism i klass 8c på Västra Stenhagenskolan. Eleverna sitter i grupper och diskuterar en stund. De har små flaggor på borden som hjälper dem att komma fram till vilka nationella minoriteter som finns i Sverige. Varje grupp nämner en minoritet var; samer, romer, sverigefinnar, judar och tornedalingar och parar ihop dem med rätt flagga.

Kommunen samarbetar med Fredens Hus  

Workshoppen är riktad till elever på högstadiet och gymnasiet. Den ingår i en utbildningsinsats som kommunen gör i samarbete med Fredens Hus. Målet är att öka respekten för mänskliga rättigheter och andra personers rätt att definiera sin egen identitet. Målet är även att öka kunskapen och medvetenheten om romers historia, rättigheter och situation i det svenska samhället.

En romsk ungdomsambassadör berättar  

På workshoppen i Västra Stenhagenskolan pratar de om vad en nationell minoritet är och diskuterar kring begrepp som fördomar, diskriminering, intolerans, rasism och antiziganism. Antonio Basala berättar om romers historia och den diskriminerande lagstiftningen som har funnits i Sverige.

Eleverna lyssnar på en inspelning med Sergio Markowski, som är romsk ungdomsambassadör. Sergio berättar om en bit av sin livshistoria. Bland annat om när han som sextonåring blev behandlad på ett kränkande sätt på grund av sitt ursprung när han hade praktik på en livsmedelsbutik. Efteråt diskuterar eleverna i grupper om vad de kände när de hörde Sergios berättelse.

Jag kanske blev lite arg för man borde respektera människor oavsett etnicitet. Man bestämmer ju inte själv varifrån man kommer, säger Spogmay Payroz, elev Västra Stenhagenskolan.

Eleverna pratar om vad de lärt sig

Antonio Basala fortsätter med att prata om att det är viktigt med kunskap och att kunskap leder till att människor blir mindre fördomsfulla. Han går också igenom olika sätt att ingripa på om man möter rasism. För det är viktigt att visa att det inte är okej.

Workshoppen avslutas med att eleverna berättar för varandra om två saker de har lärt sig.

Det var bra. Vi har lärt oss mycket om olika människor. Mycket om att man ska tolerera människor som de är, oavsett var de kommer ifrån, säger Art Hogstad, elev Västra Stenhagenskolan.

Klassen har haft workshoppar med Antonio Basala tidigare och de har två tillfällen bokade i vår. Då handlar det bland annat rasism.

Vi lär oss mycket när Antonio kommer. I dag var det historien om Sergio. Det var hemskt att höra hur han blev behandlad. Han var bara 16 år, säger Malin Doyu, elev Västra Stenhagenskolan som avslutning på pressmeddelandet.

Redaktionen
redaktionen@dikko.nu


Att vara en oberoende tidning kostar pengar så vill du hjälpa oss med att betala vårt fika får du gärna swisha en slant till 123 242 83 40 eller bg: 5534-0046

Vill du annonsera eller sponsra, synas eller höras i våra media?
Kontakta oss på redaktionen@dikko.nu
eller ring 0768 44 51 61

IBAN: SE19 9500 0099 6042 1813 4395
BIC: NDEASESS