Mäktig scenkonstföreställning på fem språk bryter tystnaden om Korpelarörelsen

Poetissan från Aareavaara - Paradisets barn. Fot Mattias Löw

”Poetissan från Aareavaara – Paradisets barn” bryter tystnaden i en mäktig scenkonstföreställning Korpelarörelsen är Nordens mest mytomspunna religiösa rörelse som utspelade sig i övre Tornedalen och Malmfälten under 1900-talet.

Under Festspelens 40-årsjubileum skildras berättelsen om rörelsen för första gången i en unik scenkonstproduktion på sex språk i gränsens och musikens tredje rum med berättare, sångsolister, kör, orkester och dans samt digitala projektioner. Den världsunika Orgel Acusticum spelar en av huvudrollerna och representerar det gudomliga instrumentet, medan dragspelet innehar rollen som ”syndaskrynklet”, något den kallades i folkmun då dragspelet ofta var förknippat med dans och förlustelse.

Under föreställningen kommer publiken att få möta 50-talet skickliga scenkonstnärer och upphovspersoner som alla är verksamma i norr eller har en koppling till norra Sverige. Det känns fantastiskt att få berätta vår historia med en ensemble från vår region. Vi har också alla upplevt hur den här delen av vår historia tystats ner och nu vill vi bryta tystnaden, säger Carina Henriksson som är en av upphovspersonerna och konstnärlig ledare för föreställningen.

Idén till föreställningen har funnits med Carina Henriksson i mer än 10 år. Hon växte upp i Tornedalen och Korpelarörelsen har följt henne som en skugga hela livet, men den är inget som man pratade om. I samband med Festspelens 40-årsjubileum kändes tiden äntligen rätt och med tanke på det som sker i Europa just nu känns ämnet minst sagt aktuellt.

Jag kontaktade Bengt Pohjanen som i sin roll som präst i Tornedalen kommit i kontakt med människor som själva varit med eller som haft äldre släkting som varit med och människor som i generationer blivit påverkade av Korpelarörelsen. Pohjanen har skrivit flera böcker i ämnet samt en teaterföreställning om sekten. Jag föreslog att vi nu skulle använda våra generationsöverbyggande erfarenheter för att skildra rörelsen utifrån ett inifrån perspektiv. Tanken har varit att sätta den i tidens kontext för att skapa en förståelse och samtidigt så hoppas vi förstås att vi genom att berätta denna
historia kanske kan förhindra att något liknande händer igen. Korpelarörelsen uppstod i en brytningstid och i en tid när människor längtade efter något bättre. Just i detta fall var det i norra Sverige, men en religiös sekt kan uppstå var som helst i världen där människor söker efter ett sammanhang och där det finns en karismatisk ledare, vilket Toivo Korpela var, berättar Carina Henriksson i ett pressmeddelande.

I scenkonstföreställningen kommer ni att få uppleva flera av norra Sveriges skickligaste ord-, ton- och scenkonstnärer. Musiken är skriven av tonsättaren Fredrik Österling, bördig från Tornedalen och Malmfälten. Manus och libretto är skriven av Bengt Pohjanen och Carina Henriksson, även de från regionen och på scenen syns bland annat Norrbotten NEO, David Wahlén på dragspel, Aaron Sunstein på orgel och Mattias Normell på kontrabas. Kör är Erik Westbergs Vokalensemble med Erik Westberg som dirigent samt sångsolisterna Anton Eriksson, Anders Rimpi, Katherine Osborne, Pia-Karin Helsing, Anders E Olsson och Carina Henriksson själv. Scenografin är digital och designas av Magnus Grönberg och översättningar till våra minoritetsspråk är gjorda av Valborg Mangs Märak, Thomas Marainen och Bengt
Pohjanen.

Det här är en föreställning som har vuxit genom hela processen. Från den första kontakten med Framnäs Folkhögskola som är projektägare tillsammans med Opera Vildmark så utökades klustret rätt snart med Festspelen i Piteå och GlesbygdsDivan. Denna fyrklöver har gemensamt skapat förutsättningarna för denna produktion. Många är också de fantastiska samverkansparter, möjliggörare och stödgivare som sedan tillkommit längs vägen och nu närmar vi oss urpremiär vilket känns oerhört
spännande och kul. Musiken är en blandning av nutida konstmusik, sakral musik och vår folkmusik. Vi blandar genrer och discipliner och vi spelar ”randigt” på sex språk; svenska och våra minoritetsspråk meänkieli, nordsamiska, lulesamiska, finska samt med inslag av teckenspråk. Vi hoppas att den ska kännas angelägen för många och att föreställningens språk, som alla talas i vår region ska ge upplevelsen ytterligare en dimension.

Poetissan eller berättarjaget är tredelat; en skådespelare, en sångerska och en dansare. Margareta Gudmundson, Carina Henriksson och Veera Suvalo Grimberg och dessa tre speglar varandra genom hela föreställningen. Föreställningen är genomkomponerad och ytterligare två dansare medverkar, Unni Britta Kangas och Hannah Karlsson. Dansarna är föreställningens katalysator och gestaltar de mer poetiska avsnitten i föreställningen samt understryker det sagda ordet.

Den här föreställningen ger också publiken möjlighet att uppleva Studio Acusticums unika konsertsal i full skrud. Det finns ingen annan konserthall som har ett så fantastiskt orgelinstrument och vi har byggt föreställningen till stor del runt Orgel Acusticum. För att inte tala om de perfekta akustiska förutsättningarna tillsammans med Studio Acusticums digitala och tekniska spetskompetens.

Poetissan från Aareavaara –Paradisets barn har urpremiär den 12 juni, klockan 16 i Stora salen på Studio Acusticum, avslutas pressmeddelandet.

Information om föreställningen:

Poetissan från Aareavaara – Paradisets barn är producerad av Opera Vildmark, Framnäs Folkhögskola, Festspelen i Piteå och GlesbygdsDivan i samverkan. Manus/Libretto: Bengt Pohjanen och Carina Henriksson. Musik: Fredrik Österling. Kör: Erik Westbergs Vokalensemble. Dirigent: Erik Westberg Regi/Koreografi: Carina Henriksson och Veera Suvalo Grimberg Orkester: Norrbotten Neo utökat med dragspel, orgel och kontrabas. I ensemblen kan ni se och höra Margareta Gudmundsson, Veera Suvalo Grimberg, Carina Henriksson, Anton Eriksson, Anders Rimpi, Katherine Osborne, Pia-Karin Helsing Saur, Andreas E Olsson, Britta Kangas, Hannah Karlsson m.fl

Redaktionen
redaktionen@dikko.nu


Att vara en oberoende tidning kostar pengar så vill du hjälpa oss med att betala vårt fika får du gärna swisha en slant till 123 242 83 40 eller bg: 5534-0046

Vill du annonsera eller sponsra, synas eller höras i våra media?
Kontakta oss på redaktionen@dikko.nu
eller ring 0768 44 51 61

IBAN: SE19 9500 0099 6042 1813 4395
BIC: NDEASESS