Museerna som slagfält: När kultur blir verktyg för politisk agenda

DIKKO kollage

Den globala museiorganisationen ICOMs svenska gren har uttryckt stark kritik mot Trumpadministrationens avsikter att styra om inriktningen för åtta utvalda muséer i en mer patriotisk anda. Detta väcker en rad frågor kring hur historia och kultur bör representeras i våra museer, och vilka berättelser som riskerar att hamna på undantag. Det man kan fundera på är vad det gör med vår demokrati när USA tar bort viss konst.

Text: Britt-Inger Hedström Lundqvist
DIKKO finns på FacebookTwitter, LinkedInTikTok och Instagram

Nils Harnesk, styrelseledamot inom ICOM Sverige, poängterar att en del av denna omdirigering innebär att centrala perspektiv, såsom kvinnors och urbefolkningars erfarenheter, kan komma att tas bort från museernas utställningar. Det handlar inte bara om att bevara en viss narrativ, utan också om att marginalisera röster som historiskt har varit underrepresenterade. Harnesk varnar för att detta skapar en snedvriden bild av vår gemensamma historia, där endast vissa aspekter av den amerikanska identiteten tillåts ta plats.

Konstnären Rigoberto Gonzalez blev först chockad när han såg sin målning på en lista från Vita huset. Listan påminner honom om hur nazisterna på 1930-talet klassade modern konst som ”degenererad”, säger han till radiokanalen NPR.

En annan målning som fått kritik är den av migranter vid den mexikanska gränsen. Ett porträtt av den omstridde smittskyddsexperten Anthony Fauci som president Trump slår ned på i sin senaste museiattack.

Vita huset har tydligt deklarerat att syftet med dessa förändringar är att eliminera ”splittrande eller ideologisk motiv” från de utställningar som ska presenteras. Denna strävan att skala bort oönskade perspektiv leder till tankar på liknande metoder som användes under Hitlers tid, där konst och kultur som ansågs vara ”degenererad” togs bort från det offentliga rummet. Det är inte första gången detta sker för genom historien har vi sett hur makt kan manipulera kulturella institutioner för att passa en viss agenda, ofta till stor skada för samhället som helhet.

Det finns helt klart en oro för att denna form av museikontroll är ett steg mot en ensidig och homogen kulturell framställning, där mångfalden i amerikansk historia och kultur utplånas. Det vi kan hoppas på är att detta inte smittar över till Sverige. För att upprätthålla en rik och nyanserad historielektion är det av yttersta vikt att muséer fortsätter att ge utrymme för alla aspekter av vår samhälleliga väv, inklusive de röster som ofta har blivit tystade.

I en tid då samhällsdiskussioner och identitetspolitik är mer aktuella än någonsin, måste vi se till att muséerna förblir platser för dialog, reflektion och ifrågasättande, snarare än verktyg för politisk propaganda. Yttrandefriheten, vare sig det handlar om konst eller ord, är otroligt viktigt i en demokrati och får inte censureras. Det är otroligt viktigt att vi aktivt värnar, skyddar och främjar mångfalden av berättelser som definierar vår gemensamma historia, så att framtida generationer får möjlighet att förstå och lära av alla delar av vår mänskliga erfarenhet.

Britt-Inger Hedström Lundqvist

redaktionen@dikko.nu


Att vara en oberoende tidning kostar pengar därför använder vi oss av crowdfunding. Det innebär att människor med små eller stora summor hjälper till att finansiera vår verksamhet. Magasin DIKKOs insamlingen sker via swish: 123 242 83 40 eller bg: 5534-0046

Vill du annonsera eller sponsra, synas eller höras i våra media?
Kontakta oss på redaktionen@dikko.nu
eller ring 0768 44 51 61

IBAN: SE19 9500 0099 6042 1813 4395
BIC: NDEASESS