Nyskriven dramatik, häxkraft och uppmärksammat kebabbråk – här är Riksteaterns repertoar för våren 2023

Fotograf Klara G, Riksteatern, Kebaben på Skäret, Özz Nûjen, Parwin Hoseinia

Komedin kontemplerar över politiken när ideologiska antagonister och omtvistade kebabfläckar blir teater. Dansen utforskar könsstereotyper och dansritualer i ljudlandskap. Hela tio urpremiärer avhandlar dystopier, omprövade klassiker och pojkar i en sorgesam värld. Våren hos Riksteatern tar plats över hela Sverige och skyggar inte för samhällets smärtpunkter.

Det uppmärksammade kebabbråket på Hornsbergs strand i Stockholm där bostadsrättsägare ville vräka en kebabrestaurang blir nu teater med Özz Nûjen i huvudrollen. I nyskrivna Kebaben på skäret av Alma Kirlic blottar kritik mot vitlökssåsfläckar en berättelse om segregation och klass. Adde Malmberg har skrivit och regisserar Stolarna vid havet om två pensionerade politiska meningsmotståndare, en röd och en blå, som vid tomtgränsen sitter och gnabbas.   

En värld på gränsen till undergång och människors behov av ledare som kan bära drömmar skildras i dramat #jeanne, specialskriven för Riksteatern av den hyllade dramatikern Ivana Sajko, i regi av Anja Suša. I nyskrivna Skapelsen försöker dramatikern Ada Berger att med humor möta klimatångesten genom att titta på föräldraskapet och generationskedjorna som tycks leda in i mänsklighetens slut.    

– I vår kan publiken upptäcka scenkonst i såväl klassiska som helt oväntade former och uttryck. En repertoar som erbjuder oss att drömma oss in i okända världar, inspireras av utmanande tankar och konfrontera våra innersta rädslor men som också testar vår moral och förståelse för andras verklighet. Allt detta görs genom en stor skara spännande konstnärskap från Sverige och internationellt, säger Dritëro Kasapi, teaterchef på Riksteatern.  

Sveriges scenelit sluter upp när den internationellt hyllade iranske dramatikern Nassim Soleimanpours pjäs Nassim får Sverigepremiär. I den självbiografiska pjäsen låter Soleimanpour språkets förenande och förvecklande egenskaper stå i fokus. Och precis som i den tidigare världssuccén, Vit kanin, röd kanin, utgår allt från ett förseglat kuvert med manuset i som skådespelaren, ny för varje föreställning, läser för första gången inför publiken.  

Riksteatern Barn & Unga blickar också in i eftervärlden, i Sci-Fin Famnen debuterar radioprofilen Nanna Olasdotter Hallberg med ett framtidsscenario där de flesta människor inte lever IRL. I Mohammeds värld möter den unga publiken en sorgearbetande tolvårig pojke som förlorat sin mamma.  

Riksteatern Crea vänder sig också till barnen när pjäsen Oscar, om en pojkes uppväxt i en familj med alkoholmissbruk intar klassrummen. I Creas Power är det normer och tabun som utforskas när tvillingsystrarna Jamila och Amina Ouhaid skärskådar kvinnorollerna genom poesi, sång och battles.  

Klassikern Kameliadamen av Alexander Dumas den yngre får en ny dräkt när den dramatiseras av Sunil Munshi som också regisserar. I en samtida version möter fotbollsfarsan Andreas dragqueenen Marcus och våldsam förälskelse uppstår. Operan Carmen får ett nutida perspektiv när Salamanca Taikon Gonzalez väver ihop sin egen och andra romers berättelser om att vara rom i Sverige i Carmen med förhinder. Självupplevt blir det också när Christina Herrströms uppmärksammade bok Ödeläggaren sätts upp på scen.

Vårens dansproduktioner har fokus på starka karaktärer på scen. Koreografen och dansaren Sofia Södergård är tillbaka med, föreställningen SLICK och machomannen Qarl Qunt. Medan koreografen Lisa Janbell har skapat en dansritual i verket Lead Us där publiken blir en del av en ceremoni signerad nutida häxor i ett elektroniskt ljudlandskap.   

– I SLICK utmanas klassiska stereotyper där Qarl Qunt äger scenen samma minut han kliver in och är extra allt. Lisa Janbells Lead Us har samma intensitet men en helt annan tematik. En nästan fysisk energi skapas i rummet och jag blev fullständigt överkörd av kraft när jag såg föreställningen och visste att Lead Us måste ut i landet!, säger, Cecilia Suhaid Gustafsson, konstnärlig ledare Dans.  

Redaktionen
redaktionen@dikko.nu


Att vara en oberoende tidning kostar pengar så vill du hjälpa oss med att betala vårt fika får du gärna swisha en slant till 123 242 83 40 eller bg: 5534-0046

Vill du annonsera eller sponsra, synas eller höras i våra media?
Kontakta oss på redaktionen@dikko.nu
eller ring 0768 44 51 61

IBAN: SE19 9500 0099 6042 1813 4395
BIC: NDEASESS