Nytt stöd till lärare i undervisningen om antisemitism

piqsels

Att öka elevers kunskaper om antisemitism och stärka deras förmåga att identifiera, stå emot och bemöta fördomar och hat mot judar. Det är syftet med undervisningsmaterialet ”Antisemitism – då och nu”, som Svenska kommittén mot antisemitism och Forum för levande historia tagit fram i en ny uppdaterad version.

Källa: Forum för levande historia
DIKKO finns på FacebookTwitter, LinkedInTikTok och Instagram

Många barn och unga möter idag antisemitiska budskap vars underliggande innebörd de ofta inte förstår, inte minst i sociala medier och på olika spelplattformar. Efter Hamas terrorattack i Israel förra året och det påföljande kriget i Gaza har antisemitismen ökat kraftigt, vilket medfört att lärare och pedagoger ställts inför ett ökat behov av att hantera antisemitism i skolan.

För att ge lärare verktyg att hantera antisemitism i klassrummet och se till att elever får grundläggande kunskaper i ämnet lanserar Svenska kommittén mot antisemitism (SKMA) och Forum för levande historia det uppdaterade undervisningsmaterialet ”Antisemitism – då och nu”.

– Materialet är en viktig pusselbit i det långsiktiga arbetet mot antisemitism. Att stärka den på många håll begränsade kunskapen om antisemitismens historiska och nutida uttrycksformer och konsekvenser är centralt, inte minst i skolans värld, säger Ulrika Knutson, ordförande för SKMA.

– Antisemitismen är ett hot mot vår demokrati och ansvaret för att motverka antisemitism gäller oss alla. Arbetet måste göras överallt. Med vårt gemensamma undervisningsmaterial hoppas vi kunna ge lärare ett verktyg att öka elevernas förståelse för vad antisemitism är och hur det kan motarbetas, säger överintendent Petra Mårselius vid Forum för levande historia.

Sedan den första versionen av det digitala läromedlet togs fram 2018 har det årligen haft över 50 000 visningar. I dialog med lärare har undervisningsmaterialet nu gjorts mer tillgängligt och interaktivt för att passa olika elevgrupper. Det speglar numera också bättre de senaste årens utveckling vad gäller antisemitism i Sverige och globalt.

– Ett viktigt syfte med materialet är att elever ska kunna lära sig att identifiera och inte sprida vidare stereotyper och konspirationsteorier t.ex. på nätet, men även stärkas i förmågan att bemöta antisemitiska budskap, säger Niclas Blom, utbildningsansvarig på SKMA.

Under hösten genomför SKMA och Forum för levande historia en digital fortbildning om att undervisa om och bemöta antisemitism i skolan, där den nya versionen av ”Antisemitism – då och nu” presenteras.

– Lärare efterfrågar ofta fortbildningar där de får pedagogiska verktyg och möjligheter till kollegiala samtal om hur de kan känna igen och bemöta antisemitism i skolan. Vi vill bidra till att stärka skolans personal i arbetet med att motverka antisemitism, säger Meriam Chatty, projektledare på Forum för levande historia.

Undervisningsmaterialet ”Antisemitism – då och nu” går att ta del av här.

Den 27 november arrangerar vi en digital fortbildning om att undervisa och bemöta antisemitism i skolan. Läs mer här.

Relaterade länkar

redaktionen@dikko.nu


Att vara en oberoende tidning kostar pengar därför använder vi oss av crowdfunding. Det innebär att människor med små eller stora summor hjälper till att finansiera vår verksamhet. Magasin DIKKOs insamlingen sker via swish: 123 242 83 40 eller bg: 5534-0046

Vill du annonsera eller sponsra, synas eller höras i våra media?
Kontakta oss på redaktionen@dikko.nu
eller ring 0768 44 51 61

IBAN: SE19 9500 0099 6042 1813 4395
BIC: NDEASESS