Romer och skola: Södertörns högskola kritiseras för misslyckade romska utbildningar

DIKKO kollage

Södertörns högskola har fått kritik för sin hantering av romsk utbildning, bland annat för en beställd kurs 2008 som utbildade romska kulturklassföreståndare. Kursen var avsedd att förbättra utbildningskvaliteten och kritiseras nu för en otillräcklig utbildning. Skolan brister även i andra utbildningar trots att universitetet får statligt bidrag för att främja romskt språk och kultur och utveckla lärarutbildningsprogram.

Text: Britt-Inger Hedström Lundqvist
DIKKO finns på FacebookTwitter, LinkedInTikTok och Instagram

DIKKO har tidigare skrivit om Södertörns högskola, som har två regeringsuppdrag för romsk utbildning och inte har en enda tillsvidareanställd från den romska minoriteten knuten till uppdraget. DIKKO har också tagit upp skolans bristande samråd med den romska minoriteten.

Romska studier har länge haft en särskild plats på Södertörns högskola och 2013 blev romska studier ett eget ämne på skolan. Skolan har sedan 2013 haft det nationella ansvaret för minoritetsspråket romani chib.

Nu väcks det kritik mot en uppdragsutbildning som Södertörns högskola utförde 2008 för att utbilda föreståndarna i Roma kulturklass, en utbildning som skulle ge dem den lärarkompetens de behövde för att driva Roma kulturklass vidare. DIKKO skrev om romaklassen i artikeln: Det finns lärdomar att göra av misslyckandet av utbildning och representation.

Utbildning av föreståndarna för Roma kulturklass

Det var under 2007 som den första av flera kritiska myndighetsrapporter om Roma kulturklass kom när Skolverket uppmärksammade att elever saknade betyg, att de inte gjorde de nationella proven och att de fick inte den utbildning de har laglig rätt till. Det konstaterades att föreståndarna/lärarna var obehöriga. Skolledningen bestämde sig då för att de som arbetade i klassen skulle vidareutbildas. Utbildningen skulle däremot inte ske via det vanliga lärarprogrammet, utan 2008 köpte Stockholms stad en så kallad uppdragsutbildning av Södertörns högskola för närmare 700 000 kronor. Enligt avtalet gällde det en ”delvis skräddarsydd /…/ interkulturell lärarutbildning mot förskola, förskoleklass och grundskolans tidigare år.” Källa G-P 20240921

I pressmeddelandet 20081203 Lärarutbildningen vid Södertörns högskola föreslås få ett speciellt ansvar för romani chib säger Christina Rodell Olgac, lektor i pedagogik och forskare inom fältet att:
Att få bygga upp en romsk lärarutbildning och forskning här, kommer att vara en fantastisk möjlighet att vidareutveckla det samarbete som redan finns etablerat med exempelvis Roma Kulturklass på Nytorpsskolan och Romskt kulturcentrum i Gubbängen. Romska lärarstudenter på högskolan kommer också att tillföra nya perspektiv i Södertörns högskolas interkulturella lärarutbildning.

Alternativet till den utbildning som beslutades om hade varit att sätta in specialpedagoger och extra stöd till de elever som behövde det. Men det ansågs vara avgörande för utbildningen att lärarna själva tillhörde den romska minoriteten så att barnen och föräldrarna skulle känna sig trygga med skolan. ”Utbildning är avgörande för en förbättrad situation för denna minoritet”, meddelades det i pressmeddelandet Romska lärare skriver historia, 20100928 som högskolan skickade ut i samband med examensceremonin. Detta är sant, de romska högskoleutbildade lärarna skrev historia, och att utbilda en person i en minoritet är att skapa underlag för fler i minoriteten att gå samma väg.

Södertörns högskola validerar lärarnas kompetens

När Södertörns högskola fått beställningen av utbildningen börjar de med att göra en så kallad validering för att utreda lärarnas kompetens och för att därefter skräddarsy en utbildning som skulle ge kompetens inom de områden där de saknade behörighet. Det handlade bland annat om matematisk mångfald, läs- och skrivutveckling och betygsättning.

Efter valideringen beslutade Södertörns högskola att de inte behövde läsa hela utbildningen då de redan ansågs ha kompetens för delar av den. Enligt högskolans beslut fick de därför tillgodoräkna sig delar av utbildningen. Av de 210 poäng som ingick i lärarutbildningen ansåg högskolan att de redan hade kompetens för mer än häften – 129 poäng. Den utbildning som normalt skulle ta tre år tog nu endast två år att genomföra, parallellt med att föreståndarna arbetade vidare i Roma kulturklass.

Validering är en strukturerad bedömning och värdering av dina kunskaper och kompetenser. Det gäller både kunskaper du har skaffat dig genom studier, men även i arbetslivet eller i vardagen. Dina yrkeskunskaper bedöms genom praktiska och teoretiska prov. Efter bedömningen får du ett intyg eller betyg som gör att dina kunskaper blir formellt erkända på den svenska arbetsmarknaden. Du kan också få rekommendationer om vad du kan behöva komplettera dina kompetenser med. arbetsformedlingen.se

När utbildningen sedan var klar kunde föreståndarna hämta ut sina lärarlegitimationer. Idag går inte underlaget för valideringen att hitta på Södertörns högskola. Det samma gäller det examensarbete som ingick i examen. Detta trots att arkivering finns med i skolans riktlinjer och examensarbeten ska publiceras på till exempel på DIVA, Digitala Vetenskapliga Arkivet, så att allmänhet och studenter kan läsa dem. I Riksarkivets myndighetsspecifika föreskrifter om gallring och annan arkivhantering står det att:
Från gallring skall alltid undantas uppsatser som bedöms ha ett värde för forskningens behov, inom eller utom den egna disciplinen, eller som bedöms vara av allmänintresse.

Den grundutbildning som Södertörns högskola tog fram efter den genomförda valideringen gav dock inte full behörighet i alla ämnen eller för alla åldrar, så föreståndarna ansökte om utökad behörighet för dessa områden, något de fick, baserat på deras långa erfarenhet av undervisning.

Enligt G-P så utökades behörigheten efter det att rektorn intygat att:
lärarna var erfarna och hade rätt kompetens för de olika ämnena och att ”undervisningen har följt gällande läroplaner, kursplaner och andra styrdokument. Det gällde bland annat slöjd, idrott och NO – trots att eleverna inte haft tillgång till salar för dessa ämnen. Skolverket utfärdade legitimationen med utökade behörigheter och föreståndarfamiljen hade i slutändan tillsammans behörighet att undervisa i nästan alla ämnen, för alla åldrar”.

Lektorn vid Södertörns högskola som examinerade föreståndarnas lärarutbildning blev senare docent. Och mycket av hennes forskning har byggt på ett samarbeta med en av föreståndarna och dennes make. De båda finns bland annat med som medförfattare i flera av hennes vetenskapliga artiklar. Så det examensarbete som idag inte går att finna måste nog ses som det har ”ett värde för forskningens behov, inom eller utom den egna disciplinen, eller som bedöms vara av allmänintresse”. Senare, efter det att Romska kulturklassen lades ner, fick föreståndarna anställning på Södertörns högskola.

Södertörns högskola brister i utbildningar och anställningar

Radio Romano påpekade i mars att högskolan haft regeringsuppdrag i 12 år, och fått sammanlagt över 30 miljoner kronor för romska utbildningar. Och ändå finns det ingen tillsvidareanställd person från den nationella minoriteten romer på högskolan. Inga romer tillsvidareanställs med regeringsmiljoner för språkfrämjande (20240318)

Södertörns högskola har enligt regeringsbeslut givits två uppdrag som syftar till att stärka den nationella minoriteten romers språk, kultur och revitalisering samt arbeta med sikte på lärarutbildning i språket romani chib. Uppdragen ligger under Lärarutbildningen och samordnas av fyra personer varav två personer har romsk språk- och kulturkompetens i olika varieteter.

Det ena regeringsuppdraget (U2022/03420) syftar till att främja undervisning i och på minoritetsspråket romani chib i förskolan, grundskolan, gymnasieskolan och högskolan. Det andra regeringsuppdraget KU2022/00584 har fokus på att stärka och utveckla revitalisering av romani chib, det vill säga minoritetsspråket i alla dess varieteter.

I arbetet ska högskolan ta hänsyn till de särskilda behov och förutsättningar som språket har samt föra en dialog med företrädare för den nationella minoriteten. Uppdragen ska på sikt bland annat stärka kompetensförsörjningen av minoritetsspråkskunnig personal inom offentlig sektor med målet att skydda, främja och hålla minoritetsspråket levande så att det kan överföras till nästa generation.

Under samrådsmötet 20231214 som Södertörns högskola hade med minoriteten romer kunde DIKKO konstatera
– att det inte var ett samrådsmöte utan ett informationsmöte.
– att den utbildning som skolan har fått ett uppdrag av Kulturdepartementet för att genomföra inte hade skapats.
– att den utbildning i romani chib som nu har finansierats och planerats i över 10 års tid, utan att bli av och än mindre permanentats, verkar fortfarande befinna sig på ruta ett.

De övriga nationella minoriteterna har idag fungerande minoritetsspråk-utbildningar. Det är bara minoriteten romer som är utan, något som kan te sig lite märkligt när en högskola har fått miljontals kronor i speciella medel från Socialstyrelsen och öronmärkta pengar från Kulturdepartementet för att genomföra just en utbildning i romani chib.

Britt-Inger Hedström Lundqvist

redaktionen@dikko.nu


Att vara en oberoende tidning kostar pengar därför använder vi oss av crowdfunding. Det innebär att människor med små eller stora summor hjälper till att finansiera vår verksamhet. Magasin DIKKOs insamlingen sker via swish: 123 242 83 40 eller bg: 5534-0046

Vill du annonsera eller sponsra, synas eller höras i våra media?
Kontakta oss på redaktionen@dikko.nu
eller ring 0768 44 51 61

IBAN: SE19 9500 0099 6042 1813 4395
BIC: NDEASESS