
Uppsatsen undersöker varför romer inte har samma förutsättningar i svenska skolan. Metoden som har använts är litteraturstudier. Begreppet antiziganism förklaras. Resultatet är indelat i fem olika områden:
Fördomar och undervisning om romer; Romska föräldrars skolbakgrund; Modersmålsundervisning; Frånvaro och Lösningar. I den slutliga diskussionen finns ett hopp om att situationen ska bli bättre med hjälp av brobyggare och ökad kunskap.
Författare: Fanny Ahokangas Öström Handledare: Marika Stark Kurs: Allmänkurs konst och uttryck Termin: Vårtermin 2025 DIKKO finns på Facebook, Twitter, LinkedIn, TikTok och Instagram |
Det här är en uppsats om romers förutsättningar i svenska skolan. Jag har själv kunskap om romer eftersom min mamma är rom och lärare. Det finns svensk forskning om att romer har det svårare i skolan än andra elever. Det finns olika anledningar till det som till exempel hög frånvaro och att föräldrarna inte har gått i skola.
Syfte
Syftet med denna uppsats är att ta reda på varför romer inte har samma förutsättningar i skolan som andra elever. Romer i hela världen har samma problem med sämre förutsättningar, diskriminering och fördomar. Jag har tyvärr behövt begränsa mitt arbete och därför handlar den här uppsatsen bara om situationen i Sverige. Min frågeställning blir därför:
Varför har romer inte samma förutsättningar i skolan som andra elever i Sverige?
Ladda ner hela uppsatsen här:
redaktionen@dikko.nu
Att vara en oberoende tidning kostar pengar därför använder vi oss av crowdfunding. Det innebär att människor med små eller stora summor hjälper till att finansiera vår verksamhet. Magasin DIKKOs insamlingen sker via swish: 123 242 83 40 eller bg: 5534-0046
Vill du annonsera eller sponsra, synas eller höras i våra media?
Kontakta oss på redaktionen@dikko.nu
eller ring 0768 44 51 61
IBAN: SE19 9500 0099 6042 1813 4395
BIC: NDEASESS