Urpremiär för Löftet – nyskriven opera om kärlek i skuggan av Förintelsen

Löftet. Foto Kungliga Operan/Sören Vilks

Löftet är en berättelse om kärlekens oövervinnerliga kraft och mänsklighetens mörkaste vrår. Verket är skapat direkt för Kungliga Operan och vid urpremiären som sker den 27 januari kl 19, på Förintelsens minnesdag, visas det på fyra scener samtidigt: Kungliga Operans stora scen och direktsänt via Operan Play, OperaVision och Folkets Hus och Parker.

I en tidlös berättelse som träffar rakt i hjärtat får vi följa de två älskande Ava och Teo, som skiljs åt under andra världskrigets slutskede. Under sökandet efter varandra färdas de genom ett söndertrasat Europa med döden som ständig följeslagare. Men hoppet om liv gör att de vågar trotsa mörket och lita på att kärleken övervinner allt.

Genom direktsändningen via tre kanaler får en stor publik både inom och utanför Sverige chans att uppleva urpremiären. Operan framförs på svenska och sändningen via OperaVision textas på engelska. Det hör inte till vanligheterna att en nyskriven opera på svenska har väckt ett så stort intresse, både inom Sverige och i övriga Europa, redan innan den har hunnit få premiär.  

»Löftet är ett fantastiskt nytt verk, ett som går långt utöver beskrivningar som ”kraftfull” och ”rörande”. Inget av det du kommer att se och höra kommer att lämna dina tankar på länge. Och det är precis så det ska vara. Vi borde alla vara tacksamma. Vi måste alltid minnas«, säger Michael Cavanagh, konstnärlig chef för operasektionen.

Löftet är specialbeställd av Kungliga Operan, skapad direkt för Stora scenen av tonsättaren Mats Larsson Gothe och librettisten Susanne Marko, i regi av Stefan Larsson. Musiken framförs av Kungliga Hovkapellet i ledning av dirigent Alan Gilbert, Kungliga Operans musikchef.  I rollen som Ava ser vi den hyllade sopranen Hanna Husáhr och Karl-Magnus Fredriksson gör rollen som Teo.

Susanne Marko om den sanna historian bakom berättelsen i Löftet:

»1944 gifte sig mina föräldrar – i Förintelsens dödsskugga. Strax därpå deporterades de till Auschwitz, där de slets ifrån varandra. När min far befriades 1945, fanns hos honom bara en tanke, en vilja: han måste hitta sin älskade. Så begav sig min far ut på en vettlös resa, rakt in i mörkrets hjärta. In i ett sönderslitet, sargat, sårat, sinnessjukt Europa – för att leta efter sin fru.«

Mats Larsson Gothe om hur han skapat stort utrymme för kören i verket:

»Kungliga Operans kör med sina 54 medlemmar är extremt välutbildade sångare. Det finns många soloinpass från körsångarna – människor som träder fram ur kören, ”de dödas kör”, och berättar lite om sig själva. De är ju döda, men de berättar om vilka de var när levde. Det här är en opera som ibland närmar sig oratorieformen. Min förhoppning är att den även ska kunna framföras konsertant i framtiden, som ett oratorium.«

Arbetet med Löftet har präglats av hållbarhet. Kostymerna, som  är skapade av Nina Sandström, består av 100% återvunnet och återbrukat material. Många av plaggen har Nina hittat second hand och anpassat med hjälp av växtfärgning och omsömnad.

Handlingen i korthet:

Löftet är berättelsen om Ava, som skiljs från sin make Teo i ett koncentrationsläger. Efter krigsslutet är hon fast besluten att finna honom igen, och hon är beredd att söka över hela det krigshärjade och traumatiserade Europa. Vi följer med henne på en resa mellan verklighet och dröm, hopp och förtvivlan.

Löftet har urpremiär 27 januari kl 19 och spelas fram till 5 mars.

I samband med Löftets spelperiod kommer ett antal samtal att äga rum, i samarbete med Forum för levande historia och Judisk kultur i Sverige. Mer information om samtalen här.

Redaktionen
redaktionen@dikko.nu


Att vara en oberoende tidning kostar pengar så vill du hjälpa oss med att betala vårt fika får du gärna swisha en slant till 123 242 83 40 eller bg: 5534-0046

Vill du annonsera eller sponsra, synas eller höras i våra media?
Kontakta oss på redaktionen@dikko.nu
eller ring 0768 44 51 61

IBAN: SE19 9500 0099 6042 1813 4395
BIC: NDEASESS