Årets julklapp: en doft av jämlikhet

I år är unisexdoften vald till Årets julklapp. 2024 blev det en produkt som speglar samtidens fokus på individens personliga uttryck och bryter med traditionella könsnormer.

Källa: redaktionen
DIKKO finns på FacebookLinkedInTikTok och Instagram

Valet av Årets julklapp görs av HUI Research och har varit en årlig tradition sedan 1988.

Här är listan på ”Årets julklapp” genom åren:

  • 2023 – Sällskapsspelet
  • 2022 – Det hemstickade plagget
  • 2021 – Evenemangsbiljetten
  • 2020 – Stormköket
  • 2019 – Mobillådan
  • 2018 – Det återvunna plagget
  • 2017 – Elcykel
  • 2016 – VR-glasögon
  • 2015 – Robotdammsugaren
  • 2014 – Aktivitetsarmband
  • 2013 – Råsaftcentrifug
  • 2012 – Hörlurar
    2011 – Färdigpackad matkasse
  • 2010 – Surfplatta
  • 2009 – Spikmatta
  • 2008 – En upplevelse
  • 2007 – GPS
  • 2006 – Ljudbok
  • 2005 – Pokerset
  • 2004 – Platt-TV
  • 2003 – Mössa
  • 2002 – Kokbok
  • 2001 – Verktyg
  • 2000 – DVD-spelare
    1999 – Bok
  • 1998 – Dataspel
  • 1997 – Elektroniskt husdjur
  • 1996 – Internetpaket
  • 1995 – CD-skiva
  • 1994 – Mobiltelefon
  • 1993 – Parfym
  • 1992 – TV-spel
  • 1991 – CD-spelare
  • 1990 – Wok
  • 1989 – Videokamera
  • 1988 – Bakmaskin

Årets julklapp ska vara en produkt som speglar samtiden och förmedlar ett budskap om framtiden och i år blev det unisexdoften.

Unisexdoften representerar den tid vi lever i. Skönhetsbranschen har till skillnad från de flesta andra branscher vuxit under lågkonjunkturen. Det kan förklaras med begreppet ”the lipstick effect” som innebär att när större inköp fått stryka på foten, väljer konsumenterna fortfarande att unna sig små glädjeämnen i vardagen. Doften kommer i allt fler prisklasser och utföranden. Det finns ett nyväckt intresse för hur doften får oss att må och dess effekter på välbefinnande, sömn och avslappning. I takt med att gränserna för genusstereotypa uttryck suddas ut inom mode och kosmetik, ser vi ett starkare fokus på individen. Årets Julklapp är därför unisexdoften – en extra accessoar som sätter guldkant på vardagen, skriver HUI i ett pressmeddelande.

redaktionen@dikko.nu


Att vara en oberoende tidning kostar pengar därför använder vi oss av crowdfunding. Det innebär att människor med små eller stora summor hjälper till att finansiera vår verksamhet. Magasin DIKKOs insamlingen sker via swish: 123 242 83 40 eller bg: 5534-0046

Vill du annonsera eller sponsra, synas eller höras i våra media?
Kontakta oss på redaktionen@dikko.nu
eller ring 0768 44 51 61

IBAN: SE19 9500 0099 6042 1813 4395
BIC: NDEASESS