Barnombudsammens svar på artikeln ”När mamma dömdes blev vi inlåsta”

Magasin DIKKO skickade artikeln ”När mamma dömdes blev vi inlåsta” till Barnombudsmannen Cecilia Strömmar och till Bris för att få en kommentar på den. Bris svarade att ”ämnet är angeläget men att de tyvärr inte hade möjlighet att medverka just nu”. Barnombudsmannen Cecilia Strömmars svar kommer här.

Barnrättsliga utmaningar för barn till frihetsberövade föräldrar

Rättigheterna för barn till frihetsberövade behöver stärkas. Barnombudsmannen har utifrån egna granskningar men också utifrån att ha tagit del av andra studier, däribland utredningen ”Barnkonventionen blir svensk lag” (SOU 2016:19) samt Socialstyrelsen senaste rapport (1), identifierat en rad rättigheter för barn till frihetsberövade som behöver stärkas:

  • Rätt att få information anpassad utifrån ålder och behov (artikel 12). Vikten av att
    barn får information om sina rättigheter, sin situation, om vilket stöd som finns
    att tillgå samt hur besök går till/vilka olika sätt att upprätthålla kontakt som
    finns.
  • Rätt att få tillgång till likvärdigt stöd oavsett var i landet barnet bor. Stöd till
    barn till frihetsberövade föräldrar kan bidra till att minska psykisk ohälsa,
    stigma samt risk för eget kriminellt beteende. Vissa barn med frihetsberövade
    föräldrar har kontakt med socialtjänsten och på så vis kan deras behov av stöd
    uppmärksammas. Mycket av det stöd som idag erbjuds målgruppen står ideella
    organisationer för. Stödet innefattar bland annat öppna mötesplatser,
    individuellt stöd och gruppverksamhet till både barn och föräldrar. Men dessa
    organisationer finns endast på ett tiotal platser i Sverige vilket begränsar alla
    barns lika rätt att ta del av det (2)

    I detta sammanhang är det också viktigt att lyfta barnkonventionens artikel 18
    som handlar om stöd till föräldrar. Av artikeln framgår att staten ska ge lämpligt
    bistånd till föräldrar och vårdnadshavare då de fullgör sitt ansvar för barnets
    utveckling och uppfostran. Det kan till exempel handla om stöd till
    omsorgsföräldern eller föräldraskapsstöd till den frihetsberövade föräldern.
  • Rätt att upprätthålla kontakt med sin frihetsberövade förälder om det anses
    vara till barnets bästa. En grundtanke i barnkonventionen är att barnets bästa
    ska komma i främsta rummet vid bedömningar i alla frågor som rör barnet.
    Därför ska kontakten mellan barnet och den intagne föräldern ske utifrån vad
    som är det bästa för barnet. Vad som är barnets bästa måste avgöras i varje
    enskilt fall. Barnet måste alltid ha rätt att säga vad det önskar.

Det här anser Barnombudsmannen

  • Det behövs kunskapshöjande insatser om barnets rättigheter bland
    yrkesgrupper som möter barn till frihetsberövad förälder i sitt arbete. Kunskap
    om barns rättigheter är enligt Barnombudsmannen ett viktigt led i arbetet med
    att förbättra situationen. Barnombudsmannen delar Socialstyrelsens bedömning
    att socialtjänsten har behov av kunskapshöjande insatser för att bättre kunna
    tillgodose de behov som barn med frihetsberövad förälder har (3). Ökad kunskap
    behövs också för att förbättra samarbetet med andra berörda aktörer som
    möter barn i målgruppen, exempelvis socialtjänsten, kriminalvården, ideella
    organisationer och skolan.
  • Samhället måste ta ansvar för att rättigheterna i enlighet med
    barnkonventionen uppfylls för barn till frihetsberövade och att barnen inte faller
    mellan stolarna. Genom god samverkan kan lokala, regionala och nationella
    aktörer hjälpas åt att stärka barnrättsperspektivet för gruppen barn till
    frihetsberövade och utveckla ett strategiskt arbete för att genomföra
    barnkonventionen.
  • Det är viktigt att barnrättsliga analyser och prövningar av barnets bästa görs
    inför beslut i enlighet med barnkonventionen, för att minska de negativa
    konsekvenserna för barn till frihetsberövade och säkerställa att nödvändiga
    överväganden görs innan beslut fattas. Barn behöver också involveras i de
    beslut som tas, i enlighet med artikel 12.
  1. Det kan handla om beslut om hur barnets kontakt med den
    frihetsberövade föräldern ska se ut och utformas, exempelvis besökets
    utformning och övrigt upprätthållande av kontakt utifrån barnets
    förutsättningar och önskemål, exempelvis via chattprogram, sms,
    telefonsamtal, brev.
  2. Beslut om ekonomiskt bistånd hos socialtjänsten: En frihetsberövad
    förälder måste ofta förflyttas, exempelvis på grund av säkerhetsskäl. I
    dessa fall kan familjerna ha behov av ekonomiskt stöd till resor
    och/eller telefonkort.
  3. Beslut om vilket stöd barnet behöver och hur det ska utformas.
  4. Beslut avseende medföljande barn: om det är lämpligt för barnet att
    vistas med sin vårdnadshavare på anstalten. Kriminalvården och
    socialtjänsten kan ha olika uppfattningar i frågan om medföljande barn
    och vad som anses vara barnets bästa (4)
  5. Beslut om utslussning och frigivning där det är viktigt att förbereda barn
    och anhöriga inför frigivningen och planera förälderns permissioner
    utifrån barnets bästa.

Om ett beslut tas som inte är i linje med barnets bästa, ska kompensatoriska åtgärder redovisas. Beslut och åtgärder som fattas och som rör barn ska följas upp och utvärderas utifrån ett barnrättsperspektiv. Beslut kan behöva ändras.

  • Samhället har ett viktigt ansvar att göra kontakten mellan barn och deras
    frihetsberövade föräldrar så positiv och meningsfull som möjligt.
    Barnrättskommittén har rekommenderat Sverige att vidta alla nödvändiga
    åtgärder för att göra det möjligt för barn med föräldrar på anstalt att
    upprätthålla personliga relationer och direktkontakt med dem och regelmässigt
    tillämpa närhetsprincipen. Barnombudsmannen anser att en viktig del för att
    uppfylla detta är att myndigheterna står för eventuella kostnader som
    tillkommer i samband med besöken om det är så att en förälder placeras på en
    anstalt eller i ett häkte långt ifrån barnets bostadsort.

Bakgrund

  • Varje år är det ungefär 8 000 barn och ungdomar som har minst en förälder i
    fängelse (Om även frivård räknas in uppskattas det vara över 30 000 barn och
    unga som har en förälder som är frihetsberövad).
  • Vi vet att dessa barn och unga riskerar att fara illa till följd av förälderns
    frihetsberövande och den livssituation som familjen hamnar i. Att separeras
    från en förälder är svårt för ett barn – det är ofta skuld och skam knutet till att
    ha en familjemedlem i fängelse (5)
  • Barnombudsmannen har under lång tid arbetat med frågan kring barn till
    frihetsberövade samt barn som medföljande. Arbetet har skett och sker i dialog
    med andra myndigheter samt organisationer.
  • Mycket bra görs på olika nivåer för att förbättra situationen för barn till
    frihetsberövade, ex. inrättande av barnombud (gjordes redan 2005) på varje
    frivård, häkte, anstalt som ska verka för att barnperspektivet beaktas i
    Kriminalvårdens verksamhet, i enlighet med barnkonventionen.
  • Enligt barnkonventionen har alla barn rätt att upprätthålla kontakt med en
    frihetsberövad förälder (artikel 9).
  • Barnrättskommittén har diskuterat barnets rätt till information och att denna
    rätt ska tas i beaktan i alla led, från arrest och rättegång till frigivning. Barn har
    rätt att få information om förälderns situation och informationen ska vara
    anpassad efter barnets ålder och mognad, men sekretesslagstiftningen kan
    försvåra barnets rätt till information. Så länge nuvarande lagstiftning gäller är
    det viktigt att lyfta att barnkonventionen idag gäller som svensk lag samt vikten
    av hur man pratar med föräldrar för att motivera dem till att själva informera
    barnet, om det anses vara till barnets bästa, på ett sätt som är anpassat efter
    barnets ålder och mognad.
  • Vidare har Barnrättskommittén diskuterat barnets rätt att upprätthålla
    regelbunden kontakt med sin förälder och i deras rekommendationer framgår
    att föräldern bör placeras på en anstalt eller i ett häkte nära barnets bostadsort.
  • Barnrättskommittén har påpekat vikten av att yrkesgrupper som möter barn i
    sitt arbete har utbildning om barnets rättigheter.
  • I Socialstyrelsens rapport Barn med frihetsberövade föräldrar Kartläggning och
    analys (2018) har en kartläggning gjorts avseende de behov som barn med
    frihetsberövade föräldrar kan ha samt vilket stöd som finns för denna målgrupp.
    Barnombudsmannen har bistått i arbetet med synpunkter och medskick utifrån
    ett barnrättsperspektiv.

Barnombudsmannen – Sveriges barnrättsmyndighet Cecilia Strömmar,
press- och opinionsansvarig Avdelningen för kommunikation Box 22106,
104 22 Stockholm
Besök: Norr Mälarstrand 6
Telefon: 08-692 29 65
Mobil: 070-437 87 65


Litteratur

1 Socialstyrelsen, Barn med frihetsberövade föräldrar Kartläggning och analys, 2018
2 Socialstyrelsen, Barn med frihetsberövade föräldrar Kartläggning och analys, 2018.
3 Socialstyrelsen, Barn med frihetsberövade föräldrar Kartläggning och analys, 2018.
4 Socialstyrelsen, Barn med frihetsberövade föräldrar Kartläggning och analys, 2018
5 Socialstyrelsen, Barn med frihetsberövade föräldrar Kartläggning och analys, 2018


Redaktionen
redaktionen@dikko.nu


Att vara en oberoende tidning kostar pengar så vill du hjälpa oss med att betala vårt fika får du gärna swisha en slant till 123 242 83 40 eller bg: 5534-0046

Vill du annonsera eller sponsra, synas eller höras i våra media?
Kontakta oss på redaktionen@dikko.nu
eller ring 0768 44 51 61

IBAN: SE19 9500 0099 6042 1813 4395
BIC: NDEASESS