
De senaste två veckorna har beslutet kring vem eller vilka som ska följa upp minoritetspolitiken synts bland nyheterna. Länsstyrelsen i Stockholms län ska lämna över uppdraget till Myndigheten för Ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF. I regeringsbeslutet som publicerades för bara någon dag sedan kan man läsa om bakgrunden till beslutet.
I skrivelsen Nystart för en stärkt minoritetspolitik (skr. 2017/18:282) hade dåvarande regering bedömt att man bör utreda och analysera myndighetsstrukturen för samordning, utveckling och uppföljningen av minoritetspolitiken. Målet är att denna ska stärkas. I Slutbetänkandet Högre växer i Minoritetspolitiken (SOU 2020:27) bedömde man att samordnings- och uppföljningsansvaret av minoritetspolitiken skulle flyttas från Länsstyrelsen i Stockholms län. Juni 2024 gav nuvarande regeringen MUCF i uppdrag att analysera förutsättningar och konsekvenserna av att de tar över Länsstyrelsen uppdrag.
Intressant nog har Länsstyrelsen i Stockholm gett sina synpunkter om att flytta över ansvaret till en annan myndighet. Det går att läsa i myndighetens remiss till SOU 2020:27. Man konstaterar i remissen att ”förslaget vilar på påståenden som är otillräckligt underbyggda vilket medför flera felaktiga slutsatser” samt att en flytt av frågorna innebär ”ineffektivt användande av statens resurser och en risk för att den utveckling som skett inom minoritetspolitiken under tio års tid avstannar”. Bland de risker som man tar upp i remissen är att vissa delområden inom minoritetspolitiken, som kulturfrågor, kan bli eftersatta. Detta kan drabba vissa minoriteter i högre grad än andra:
”Detta påverkar särskilt de judiska och romska minoriteterna vars språk inte omfattas av minoritetslagens särskilda bestämmelser som gäller i förvaltningsområdena och som också har andra frågor som är högt prioriterade. Länsstyrelsen har flera gånger rapporterat om svårigheter med att de nationella minoritetsgrupperna delas upp i ett a- respektive b-lag eftersom minoritetspolitiken inte fullt ut tar hänsyn till gruppernas olika förutsättningar och behov.”
Men trots detta har den sittande regeringen gett grönt ljus för att genomföra den överflyttningen av ansvaret till MUCF.
I regeringsbeslutet nämner man att Regeringskansliet höll ett samrådsmöte med de nationella minoriteterna i mars 2025 angående verksamhetsflytten.
”Vid mötet framförde de nationella minoriteterna synpunkter på en verksamhetsflytt till MUCF. Synpunkterna handlade bl.a. om att MUCF för närvarande saknar kompetens i frågor gällande nationella minoriteter och att arbetet med minoritetspolitiken riskerar att tappa fart vid en flytt av verksamheten.”
Men mycket mer riskbedömning verkar inte finnas i regeringsbeslutet.
Den som vill veta mer om vad representanter för nationella minoriteter har sagt om dessa planer kan läsa MUCFs rapport ”Analys av inordnande av minoritetspolitiken i Myndigheten för ungdoms och civilsamhällesfrågor” från 2024. Där har man sammanfattat vad som framkommit vid samråd med nationella minoriteter.
Här är en kort sammanfattning: regeringsuppdraget har kommit plötsligt och inte föregåtts av dialog och utan att man involverat minoriteterna, tidsramarna för uppdragets genomförande är snäva, minoriteterna saknar en motivering för att länsstyrelsen i Stockholm inte ska ha uppdraget längre, man saknar en motivering till att MUCF ska ta över uppdraget och man ser en risk i att MUCF inte har kapacitet eller den förutsättning som krävs för att ta över det minoritetspolitiska uppdraget.
Som om det inte vore nog med det finns det även andra utmaningar vid horisonten. Verksamheten ska vara överförd den 1 januari 2026 enligt regeringsbeslutet. Enligt MUCFs rapport ska man slås samman med myndigheten för stöd till trossamfund (SST) 1 januari 2026. Det låter som en väldigt rörig soppa. Vore det inte bättre att göra dessa omorganiseringar i olika etapper istället för att ha samma datum som målsättning?
Och vad säger kulturminister Parisa Liljestrand (M) om detta? I en interpellationsdebatt i riksdagen för några veckor sedan besvarade hon frågor från riksdagsledamot Mirja Räihä (S). Utbytet är alldeles för långt och repetitivt för att återges i sin helhet. Men kulturministerns avslutande replik är intressant. För det första menar hon att riksdagsledamotens frågor och kritik är ”signifikant för Socialdemokraterna och inte minst för den tidigare regeringen”. Man tillsätter utredningar, skriver skrivelser och betänkanden för att sedan inte göra någonting menar hon. Kulturministern konstaterar att man inte kan fortsätta såhär:
”Vi kan inte låta bli att göra någonting. Vi kan inte fortsätta att göra ingenting på grund av att vi inte kan föreställa oss hur vi ska få arbetet att fungera i praktiken. Då handlar det väl om att i stället kompetensförstärka och se till att vi klarar av att göra det som vi faktiskt är satta att göra inom minoritetspolitiken. Då kan inte uppdraget ligga kvar hos länsstyrelserna, vilket också konstateras i det betänkande som S-regeringen har tagit fram.”
Sist men inte minst menar kulturministern att man ska ”begrunda” detta. ”Inga beslut är fattade”, säger hon, ”jag avser att få återkomma”. Nå, återkom kulturministern innan beslutet fattades? Det verkar ju vara bestämt nu så det var inte lång tid man begrundande det hela.
Den här historien är oerhört snurrig. Handlar flytten av ansvaret från en myndighet till en annan enbart om att göra någonting för görandets skull? För om man vill veta vad man behöver göra kan man ju ta en titt i de rapporter som Länsstyrelsen i Stockholm och Sametinget producerat sedan dag ett. Där framgår att mycket av sveriges minoritetspolitik kan förbättras. Och om det är otydligt kan man också läsa Europarådets expertkommittés rekommendationer. Mycket som rapporterats och anmärkts om minoritetspolitiken under 25 år har ignorerats eller knappt åtgärdats. Det är sånt man behöver göra något åt. Inte att flytta uppdrag mellan myndigheter.
Stellan Beckman
redaktionen@dikko.nu
Att vara en oberoende tidning kostar pengar därför använder vi oss av crowdfunding. Det innebär att människor med små eller stora summor hjälper till att finansiera vår verksamhet. Magasin DIKKOs insamlingen sker via swish: 123 242 83 40 eller bg: 5534-0046
Vill du annonsera eller sponsra, synas eller höras i våra media?
Kontakta oss på redaktionen@dikko.nu
eller ring 0768 44 51 61
IBAN: SE19 9500 0099 6042 1813 4395
BIC: NDEASESS