I åminnelse om motstånd och förvandling – Remembrance as Resistance and Transformation

Louis Burkler, Niglo, ©MCR, Julie Savelli

Louis Burkler, Marina Rosselle och Romuald Jandolo vid Rivesaltes Camp Memorial:
Remembrance as Resistance and Transformation

Källa: eriac.org
DIKKO finns på FacebookLinkedInTikTok och Instagram

Rivesaltes Camp Memorial-utställningen, Le Camp des Familles (14.02.2025 – 15.03.2024), utforskar förföljelsen av ”nomaderna” i Frankrike under andra världskriget genom historia och konst. Med verk av Louis Burkler, Marina Rosselle och Romuald Jandolo, kombineras arkiv, personliga berättelser och konstnärliga i ett uttryck för att undersöka minne, identitet och motstånd. Louis Burklers målningar dokumenterar ett försvinnande sätt att leva, Rosselles gravyrer och videor avslöjar platsens spår, och Jandolos barockinstallation återskapar motståndskraften. Den här utställningen utmanar tystnaden och hyllar voyageurs, travellers, resandes varaktiga anda och engagerar oss i en dialog om trauma, historia och transformation.

Introduktion

Utställningen, Le Camp des Familles — Persécutions et internnement des Nomades à Rivesaltes, 1941-1942, som presenterad vid Rivesaltes Camp Memorial i Frankrike (14.02.2025 – 15.03.2024), sticker ut i sin önskan att kasta ljus på en mörk sida av voyageurs, travellers, resandes historia [i] inom den administrativa kategorin av människor som kallas ”nomader” i Frankrike under andra världskriget, som fortfarande till stor del lider av bristande institutionellt erkännande. Utställningen består av en historisk/vetenskaplig del, baserad på arkiv och personliga berättelser, och en konstnärlig del, som sammanför verk av tre konstnärer: Louis Burkler (1938), Marina Rosselle (1980) och Romuald Jandolo (1980).

Detta dubbla tillvägagångssätt ger en komplex ram för reflektion över minnen, identitet och försoning, och över de frågor som är involverade i att presentera konstverk i ett sådant historiskt sammanhang. Framför allt är det den första utställningen i Frankrike som vittnar om den systematiska förföljelsen under andra världskriget genom verk av konstnärer och arvtagare till den historien. I utställningen närmar sig de tre konstnärerna, genom sin bakgrund och historia, de tar upp ämnet om minnen på radikalt olika sätt.

William Acker, generaldelegat för ANGVC (Association des Gens du Voyage Citoyens) och konstnärlig curator för utställningen menar att:

”Tanken var att ge Louis Burkler en stolthet: han är den första personen vi ser i utrymmet eftersom det är han som ger facklan till de andra. Han är i förgrunden”.

Louis Burkler, är en överlevande från lägret Rivesaltes, och han förkroppsligar genom sitt arbete ett direkt och intimt minne av de grymheter han utsattes för. Det är mer än 70 år efter interneringen som han, som självlärd konstnär vittnade om det, genom målningar som ursprungligen var avsedda för hans barn och barnbarn, skildras en föränderlig (halv)nomadisk livsstil som delvis utrotats av kriget.

Marina Rosselle presenterar en serie gravyrer och videor baserade på jorden, växterna och spåren av platsen. Avslutningsvis presenterar Romuald Jandolo en barockinstallation inspirerad av cirkusens värld. Den generationsöverskridande dialogen mellan de tre konstnärerna skapar en polyfoni där varje generation och varje disciplin bidrar till ett minne under rekonstruktion. Närvaron av en självlärd konstnär vid sidan av utbildade konstnärer är en del av en dubbel transcendens, som berör både frågan om generationer och den om konstnärliga hierarkier. Denna dialog utmanar de traditionella distinktionerna mellan ”legitim” och ”amatör” konst, och värderar verk inte för deras överensstämmelse med akademiska standarder, utan för deras förmåga att förkroppsliga ett kollektivt och personligt minne präglat av trauma och reparation.

Läs mer HÄR om utställningen

[i] Jag föredrar att behålla den franska termen ”Voyageur/Voyageuses” snarare än den engelska ”Travellers” för att inte förväxlas med de engelska eller irländska resande. Jag använder inte uttrycket ”gens du voyage”, eftersom det är en administrativ kategori som inte kan ställas i singular. Se William Acker, Où sont les “gens du voyage”?: Une histoire actuelle de l’antitsiganisme , s.89-108.

Louis Burkler, Niglo, ©MCR, Julie Savelli

redaktionen@dikko.nu


Att vara en oberoende tidning kostar pengar därför använder vi oss av crowdfunding. Det innebär att människor med små eller stora summor hjälper till att finansiera vår verksamhet. Magasin DIKKOs insamlingen sker via swish: 123 242 83 40 eller bg: 5534-0046

Vill du annonsera eller sponsra, synas eller höras i våra media?
Kontakta oss på redaktionen@dikko.nu
eller ring 0768 44 51 61

IBAN: SE19 9500 0099 6042 1813 4395
BIC: NDEASESS