Kulturutbudet måste bli mer inkluderande för att nå alla – rapport pekar på vikten av språk och representation

DIKKO kollage BiL

Åtta av tio med utländsk bakgrund säger att de vill ägna mer tid åt kulturaktiviteter. Samtidigt finns konkreta hinder såsom kostnader, språkliga barriärer och bemötande som begränsande faktorer. Det visar en rapport som Järvaveckan Research tagit fram med stöd av Kulturrådet. Rapporten presenteras på Järvaveckan den 11 juni.

Källa: kulturradet.se
DIKKO finns på FacebookTwitter, LinkedInTikTok och Instagram

Rapporten visar att kulturdeltagandet varierar beroende på bostadsområde, bakgrund och ålder. Boende i områden med socioekonomiska utmaningar deltar i större utsträckning i dans, studiecirklar och religiösa ceremonier. Boende i övriga delar av Sverige går oftare på bio, scenkonst och museibesök Unga är generellt mest aktiva – särskilt i digitala och skapande uttryck – medan äldre uppvisar ett lägre deltagande.

Bemötande spelar roll för hur människor upplever kulturaktiviteter. Resultaten visar att boende i områden med socioekonomiska utmaningar oftare har erfarenheter av negativt bemötande, särskilt personer med utländsk bakgrund. Det gäller vid biobesök, scenkonst och i föreningslokaler. Sådana upplevelser riskerar att skapa avstånd till kulturen och påverka framtida deltagande.

Information om kultur når främst ut via digitala kanaler som sociala medier, men att språkbarriärer och medievanor gör att vissa grupper riskerar att inte nås. Många tar del av kultur på flera språk, vilket pekar på vikten av ett språkligt tillgängligt och inkluderande kulturutbud.

Avsnittet om motivation och hinder visar att intresset för kultur är starkt – särskilt bland unga och personer med utländsk bakgrund i utsatta områden. Samtidigt lyfts ekonomiska hinder, brist på information, språk och känslan av att inte känna sig representerad som begränsande faktorer. Att så många uttrycker att de vill delta mer, trots dessa hinder, är en viktig signal för oss att ta med i det fortsatta arbetet.

Respondenterna efterfrågar framför allt lägre priser, fler aktiviteter på andra språk och bredare utbud. Resultaten ger därmed ett underlag för insatser som kan främja delaktighet och bidra till ett mer jämlikt kulturliv.

– Resultaten i denna rapport visar att det finns ett engagemang för kultur i hela befolkningen, men att möjligheterna att delta inte är jämlikt fördelat, konstaterar Kulturrådets generaldirektör Kajsa Ravin.

– För att skapa ett kulturliv som når alla krävs att fler känner sig representerade, inkluderade och välkomna – i innehåll, språk och bemötande. Det handlar inte enbart om att bredda utbudet, utan om att se kulturens betydelse för delaktighet, identitet och gemenskap.

– Den här rapporten bekräftar det vi länge har sett på Järvaveckan – att engagemanget för kultur är starkt även i områden med socioekonomiska utmaningar. Men det räcker inte med intresse. För att skapa ett mer jämlikt kulturliv måste vi ta itu med de hinder som människor möter i vardagen – från ekonomiska trösklar till bristande bemötande och representation, säger Ahmed Abdirahman, vd Stiftelsen Järvaveckan.

Bakgrund

Rapportens syfte är att öka kunskapen om hur boende i områden med socioekonomiska utmaningar tar del av kulturlivet, vilka hinder de möter och vilka förändringar som skulle kunna stärka delaktigheten. Enkäten riktades även till boende i övriga delar av Sverige vilket har möjliggjort intressanta jämförelser grupperna mellan. Rapporten bygger på svar från 2 200 personer, varav hälften är bosatta i områden med socioekonomiska utmaningar.

Läs mer

Läs och ladda ner rapporten på Järvaveckans webbplats

redaktionen@dikko.nu


Att vara en oberoende tidning kostar pengar därför använder vi oss av crowdfunding. Det innebär att människor med små eller stora summor hjälper till att finansiera vår verksamhet. Magasin DIKKOs insamlingen sker via swish: 123 242 83 40 eller bg: 5534-0046

Vill du annonsera eller sponsra, synas eller höras i våra media?
Kontakta oss på redaktionen@dikko.nu
eller ring 0768 44 51 61

IBAN: SE19 9500 0099 6042 1813 4395
BIC: NDEASESS