Vill du ansvara för innehållet i Sveriges största radiokanal? Vill du få morgondagens lyssnare att hitta nästa lägereld som Melodikrysset eller Svensktoppen? Vill du säkerställa att den bästa lokala journalistiken och vårt utbud för de nationella minoritetsspråken når ut så brett som möjligt?
Källa: emp.jobylon.com |
I så fall är du kanske den vi söker som kanalansvarig till P4 – ett av mediesveriges mest spännande och kreativa jobb.
Ansök senast: 15 november 2023
Sverige
Hybrid
Sveriges Radios utbud är unikt, vi har en stor publik som har högt förtroende för vårt innehåll. Vår kärnverksamhet är ljud och just nu vi ser en ljudmarknad som exploderar.
P4 är Sveriges största radiokanal med ett utbud som innehåller allt från lokala morgonshower och radiosport till klassiska program som Ring så spelar vi. Allt ackompanjerat av ett musikutbud med såväl välkända som nya hits. P4 är beredskapskanalen som sänder dygnet runt, uppdelat mellan lokala- och rikssändningar. P4 når ut i alla ålderskategorier och har en trogen publik som uppskattar uppdateringen, musiken och tryggheten som kanalen ger. Just nu är P4 mitt i ett stort utvecklingsarbete där en av utmaningarna är att nå publiken även digitalt.
Sveriges Radio har ett omfattande utbud på våra fem nationella minoritetsspråk och uppdraget är att arbeta strategiskt med utvecklingen av innehållet för att säkerställa att vi når rätt publik med rätt innehåll.
Sveriges Radio står inför en spännande och utvecklande tid där vi förändrar vår organisation för att tydligare möta även morgondagens mediekonsumenter.
Rollens ansvar är:
- att driva kanalen P4 som helhet utifrån strategi och mål
- att beställa alla program som är direktsända eller har livekänsla i kanalen
- att ansvara för den linjära tablån
- att företräda varumärket P4 internt och externt
- att ta fram strategi, utbud och beställningar till våra nationella minoritetspråksredaktioner
Du kommer att ha många samarbetsytor både internt och externt som till exempel med övriga kanalansvariga, poddbeställare, nyhetsansvarig, redaktionella chefer samt evenemangs- och marknadsföringsansvariga.
Som kanalansvarig P4 och beställare av nationella minoritetsspråk på Sveriges Radio blir du en viktig del av ett företag som värnar demokrati, det fria ordet och alla människors lika värde. Vår arbetsmiljö är idérik och lärorik, fylld av engagemang, kunskap och många perspektiv.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
- Ansvara för strategin för kanalen P4 samt det nationella minoritetsspråksutbudet
- Sätta mål och följa dem
- Efterfråga nya och utveckla befintliga titlar inom ansvarsområdet
- Ansvara för P4:s tablå linjärt
- Ansvara för P4:s varumärke som helhet, är ansiktet/rösten utåt och den som för kanalens talan internt
- Utveckla idéer kring marknadsföring och evenemang kopplade till P4 och det nationella minoritetspråkutbudet
- Erbjuda ett relevant och inkluderande innehåll till en bred och skiftande publik
- I övrigt förekommande arbetsuppgifter på avdelningen eller i företaget
Bakgrund och kvalifikationer
- Har bred och dokumenterad journalistisk erfarenhet och vana av publicistiska diskussioner (gärna med lokalt fokus)
- Har erfarenhet av strategisk ledning och förändringsarbete
- Har arbetat med digitala plattformar och sociala medier
- Har god kunskap om ljudbranschen i stort
- Har god kännedom om det svenska medielandskapet och P4:s roll i det
- Har kunskap om Sveriges Radios utbud på nationella minoritetsspråk och övriga språk utifrån uppdraget i sändningstillståndet.
- Det är ett krav att du har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska, och meriterande om du behärskar ytterligare ett språk som vi sänder på
- Akademisk utbildning och/eller journalist-/medieutbildning eller motsvarande kunskaper inhämtade på annat sätt
För att lyckas i rollen som kanalansvarig och beställare kommer dina personliga egenskaper vara av stor vikt. Du kommer att ha en nyckelroll i företaget vilket gör att du måste ha ett starkt driv, vara visionär och modig, idérik samt ha en stark samarbetsförmåga. Vi tror att du har en stark analytisk förmåga samt jobbar strukturerat och målinriktat.
Du har lätt att få en helhetsblick och förstår hur beslut påverkar såväl verksamheten i stort som specifika enheter, resultat och processer.
Du är bra på att tänka nytt och vill alltid ta nästa steg. Du entusiasmerar också din omgivning, men är samtidigt ödmjuk och framför allt kreativ och lösningsorienterad vid eventuellt motstånd till förändring. Vidare är du nyfiken, modig och omvärldsorienterad och håller dig ständigt uppdaterad om radiobranschen i stort och om den tekniska utvecklingen kring lyssnande.
Det här en roll som ställer krav på kommunikativ förmåga. Du förmedlar budskap på ett tydligt sätt och utrycker dig väl i tal och skrift, både på svenska och engelska. Eftersom du ofta kommer att hålla presentationer och dragningar för olika slags målgrupper – både externt och internt – så behöver du vara bekväm med att stå på en scen.
Det här är ett arbete som bygger på samarbeten med många olika delar av Sveriges Radio. Det är viktigt att du kan och vill skapa goda och förtroendefulla relationer med personer på alla nivåer.
Anställning är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse.
Placeringsort enligt överenskommelse.
Ansökan och kontaktuppgifter
Frågor om tjänsten: Elin Claeson, Chef Linjärt/Planeringschef Utbud & Tablå, elin.claeson@sr.se 0768-761802
Frågor om rekryteringen: Maja Fyfe, HR-partner, maja.fyfe@sr.se , 0737123107
Vi ser gärna att du söker jobbet snarast då vi arbetar med löpande urval.
Ansök senast: 15 november 2023
Sverige
Hybrid
Välkommen med din ansökan!
redaktionen@dikko.nu
Att vara en oberoende tidning kostar pengar därför använder vi oss av crowdfunding. Det innebär att människor med små eller stora summor hjälper till att finansiera vår verksamhet. Magasin DIKKOs insamlingen sker via swish: 123 242 83 40 eller bg: 5534-0046
Vill du annonsera eller sponsra, synas eller höras i våra media?
Kontakta oss på redaktionen@dikko.nu
eller ring 0768 44 51 61
IBAN: SE19 9500 0099 6042 1813 4395
BIC: NDEASESS