
Undervisningsmaterialet och filmerna har som syfte att belysa de utmaningar och den diskriminering som nationella minoriteter i Sverige – judar, romer, samer, sverigefinnar och tornedalingar – utsätts för. Genom en kombination av personliga berättelser, dokumentära inslag, och dramatisk rekonstruktion kommer vi att utforska de olika dimensionerna av diskriminering och hur dessa påverkar individers liv och välbefinnande.
Utbildningsmaterialet och filmerna granskar noggrant de många aspekter av diskriminering som nationella minoriteter ställs inför. Genom intervjuer med individer från varje grupp får vi inblick i allt från dagligt förakt och stereotypa föreställningar till mer strukturell diskriminering inom skolan och på arbetsmarknaden. Vi illustrerar hur negativa fördomar kan leda till utanförskap och begränsade möjligheter.
Utsatthet och manipulativa beteenden
Utbildningsmaterialet och filmerna fokuserar på de mer dolda formerna av diskriminering, de som inte alltid definieras i lag. Här presenteras exempel på härskartekniker och manipulativa beteenden, såsom att ignorera, dubbelbestraffa och förminska individers erfarenheter och identitet. Dessa metoder demonstreras genom iscensatta sekvenser och verklighetsbaserade berättelser där individer delar sina erfarenheter, vilket möjliggör en mer omfattande förståelse av de psykiska påfrestningar som uppstår av att leva under dessa förhållanden.
Lagstiftning och offentligt ansvar
Läromedlet och filmerna framhäver den juridiska strukturen som skyddar nationella minoriteters rättigheter, inklusive globala överenskommelser och svensk lagstiftning. Genom att genomföra intervjuer med specialister och jurister, förklarar vi offentliga tjänstemäns plikter i relation till att främja lika behandling och förebygga diskriminering. Denna sektion syftar till att klargöra den juridiska bakgrunden och stimulera ökat engagemang från officiella instanser. Utbildningsmaterialet och filmerna är avsedda att främja inkluderande samhällen där nationella minoriteter ges möjlighet till fullt deltagande.
Nedan presenterar vi inspirerande exempel på hur organisationer och enskilda individer engagerar sig för förändring, och medverkar i samtal som syftar till att öka förståelsen för dessa frågor. En plattform tillhandahålls också för minoriteter att presentera sina egna idéer och visioner för en mer rättvis framtid.
Syftet med utbildningsmaterialet och filmerna är att uppmana publiken till att tänka över sina egna inställningar och ageranden. Materialet framhäver betydelsen av kunskap och aktivt engagemang i arbetet mot diskriminering, och hur alla kan medverka till att bygga ett samhälle där mänskliga rättigheter respekteras och värnas för alla, oavsett ursprung.
Målgruppen
Utbildningsmaterialet och filmerna vänder sig till allmänheten, beslutsfattare och yrkesverksamma inom offentlig sektor, med syftet att öka insikten om diskrimineringens följder och stimulera till handling, empati och förändring.
Syfte
Att orättvis behandling baserad på etnisk eller kulturell tillhörighet inte enbart är omoralisk utan också bryter mot fundamentala mänskliga rättigheter, och att vi gemensamt kan sträva efter en framtid befriad från diskriminering. Det handlar också om demokrati och alla människors lika värde.
Här hittar du materialet
Forum för levande historia har kommit med ett undervisningsmaterial
Till undervisningsmaterialet Nationella minoriteter – historia, språk och rättigheter
Diskriminering och utsatthet – En film om nationella minoriteters rättigheter (minoritet.se)
Utbildningen i minoritetslagstiftningen.
(Länsstyrelsen i Stockholm)
Filmer och annat stöd för arbete med nationella minoriteter
(Kungliga biblioteket)
Filmtips på temat nationella minoriteter
(Stockholms stad Kulan)
- Elina – som om jag inte fanns. För årskurs 4–7. Minoritet: tornedalingar.
- Kådisbellan. För årskurs 6–9. Minoritet: judar.
- Kid Svensk. För årskurs 6–9. Minoritet: sverigefinnar.
- Sameblod. För årskurs 8–9. Minoritet: samer.
- Turpa kiini minun haters. Årskurs 9. Minoritet: tornedalingar.
- Tala! Det är så mörkt. För årskurs 9. Minoritet: judar.
- Taikon. För årskurs 9. Minoritet: romer.
Mer information om filmerna och filmhandledningar finns på Filminstitutets webbplats
Etnisk tillhörighet – en diskrimineringsgrund
(do.se)
Etnisk tillhörighet är en av de sju diskrimineringsgrunderna.
redaktionen@dikko.nu
Att vara en oberoende tidning kostar pengar därför använder vi oss av crowdfunding. Det innebär att människor med små eller stora summor hjälper till att finansiera vår verksamhet. Magasin DIKKOs insamlingen sker via swish: 123 242 83 40 eller bg: 5534-0046
Vill du annonsera eller sponsra, synas eller höras i våra media?
Kontakta oss på redaktionen@dikko.nu
eller ring 0768 44 51 61
IBAN: SE19 9500 0099 6042 1813 4395
BIC: NDEASESS