Are You a Romani Superhero, Scarlet Witch?

flickr

Det är nästan tio år sedan som Wanda Maximoff (även känd som Scarlet Witch) gjorde sin debut på vita duken, men karaktären var i själva verket redan 50 år gammal. Wanda och hennes tvillingbror Pietro (även känd som Quicksilver) introducerades i The X-Men #4 (mars, 1964), som motvilliga medlemmar av Brotherhood of Evil Mutants. En kort tid senare lämnade tvillingarna gruppen, och blev år 1965 medlemmar av superhjältegruppen Avengers.

Wanda och Pietro sas komma från ett fiktivt europeiskt land vid namn ”Transia”, men under de första tio åren var deras bakgrund vag. Giant-Size Avengers #1 (augusti, 1974) etablerade Wanda och Pietro som adopterade, och deras biologiska föräldrar sas vara två superhjältar (Miss America och the Whizzer) från 1940-talet.

Magda och Magneto hade båda överlevt koncentrationslägret Auschwitz-Birkenau

Inom fem år motbevisades det senare påståendet. I Avengers #186 (maj, 1979) fick Wanda och Pietro ett utökat släktträd, där de öppet etablerades som romer. Paret som hade adopterat och uppfostrat dem var romerna Django och Marya Maximoff, och deras biologiska mamma var en romsk kvinna vid namn Magda. Tre år senare avslöjades det att deras biologiska fader var den judiska mutanten Magneto. Magda och Magneto hade båda överlevt koncentrationslägret Auschwitz-Birkenau.

I serietidningen Avengers på 1990-talet hade Wanda ofta på sig kläder som framhävde hennes romska identitet. I Avengers Vol 3 #8 (september, 1998) fick hon också en ny dräkt, som framhävde Wandas ursprung. När hennes ex-man, Vision, frågar Wanda om hennes nya dräkt, svarar Wanda att hon hade känt en starkare koppling till sina romska rötter och kände att den nya, romsk-inspirerade dräkten, var lämplig.

Det finns andra romska superhjältar hos Marvel och DC Comics, men såvida man inte räknar Dick Grayson (som introducerades 1940, men vars romska arv verkar inte ha introducerats förens omkring 2015), så kan Wanda och Pietro ha varit de första romska superhjältarna. I Wandas fall så har hennes romska identitet ofta noterats av andra karaktärer, och reflekterats i både hennes kläder, samt i flera av hennes superhjältedräkter.

Wanda existerar på en annan nivå än Colossus och hans syster Illyana Rasputina, som etablerades som att ha romsk härkomst i en miniserie som publicerades år 2005 (vilken hade fokus på att de också är ättlingar till Grigori Rasputin), drygt 30 år efter att de första dök upp i serietidningarna. (Wandas etnicitet går inte att missa.) De flesta av Marvels romska superhjältar har koppling till X-Men. En kanske passande ironi, då designen för Charles Xavier var baserad på skådespelaren Yul Brynner.

Pietro visade sig vara barn till en romsk kvinna vad namn Natalya Maximoff

I över 30 år var deras biologiska föräldrar en romsk kvinna och en judisk man, som båda var överlevare av Förintelsen. Wanda och Pietros romska ursprung förekom även i adaptioner som X-Men: The Animated Series (1992–1997). Ungefär samtidigt som Wanda och Pietro gjorde sina filmdebuter, gjorde Marvel Comics lätt om deras bakgrund. Magneto och Magda visade sig inte vara deras biologiska föräldrar. Wanda och Pietro visade sig vara barn till en romsk kvinna vad namn Natalya Maximoff (som hade varit Scarlet Witch före Wanda), som var syster till Django (som fortfarande hade uppfostrat tvillingarna).

Wanda och Pietro filmdebuterade år 2014 i en post-credit scen, i filmen Captain America: The Winter Soldier. En kort tid senare dök en annan version av Pietro (kallad ”Peter Maximoff”) upp i den 20th Century Fox producerade filmen X-Men: Days of Future Past (2014). Det var orsakat av komplicerade filmrättigheter, som hade lett till att både Marvel Studios och Fox kunde använda sig av Wanda och Pietro. Peter Maximoff verkar reflektera den klassiska versionen av deras ursprung, och Magneto etableras som hans biologiska far. Peters mamma har dock en mindre roll, och det etableras aldrig om hon (och därigenom Peter och hans lillasyster) är av romsk härkomst.

Wanda och Pietros ordentliga introduktion till the Marvel Cinematic Universe var i filmen Avengers: Age of Ultron (2015), där de presenteras som överlevande av experiment utförda på människor av terrorgruppen Hydra. Hydra hade introducerats fyra år tidigare i Captain America: The First Avengers, där organisationen hade etablerats som att ursprungligen ha varit en vetenskaplig organisation för Nazityskland. Istället för att framställas som personer från en etnisk minoritet, som blivit tillfångatagna av Hydra och använts som försöksdjur av en organisation som ansåg dem mindre värda, framställde filmen Wanda och Pietro som aktiva medlemmar av Hydra. Hade filmen tagit två väletablerade romska superhjältar (i Wandas fall den kanske mest ikoniska. För att inte tala om att de två hade, under större delen av sin existens, varit biologiska barn till två överlevande av Förintelsen), och i stort sett gjort om dem till ett par före detta nynazister?

Ett noterbart exempel av antiziganism är i avsnittet ”The Girl in Question”, som var del av spinoff serien Angel

För manus och regi stod Joss Whedon. En man bäst känd för att ha skapat Buffy the Vampire Slayer, en TV-serie som inte var en främling för antiziganism. TV-serien framställde romer som utövare av svart magi, och kopplade samman folkgruppen med förbannelser. Ett noterbart exempel av antiziganism är i avsnittet ”The Girl in Question”, som var del av spinoff serien Angel. En karaktär upprepar flera gånger att romer är smutsiga, och spottar varje gång som hon nämner romer. Ett agerande som framhäver en idé att bara tanken på romer skulle vara fysiskt motbjudande.

I filmen etableras det att Wanda och Pietros föräldrar dödades när tvillingarna var små, och att de växte upp på barnhem efter det. Vilket innebär att, även om någon framtida film skulle etablera Wanda som rom, så skulle hon ha blivit tagen ur den miljön/kulturen vid en ung ålder – och fått en assimilerad uppfostran, i det fiktiva landets majoritetskultur.

Efter Age of Ultron dök Wanda upp i Captain America Civil War (2016), där publiken fick se Wandas rum i Avengers anläggningen. Det finns ingen synlig romsk flagga, eller något tydligt som visuellt skulle kunna etablera att hon är rom. Efter två till filmer, fick Wanda sin egen miniserie på Disney+: WandaVision.

Det finns ett citat av filmhistorien Stephen Gong i dokumentären Kineserna i Hollywood (vilken går att hitta på SVT Play), där han talar om filmen The Good Earth (1937). Gong beskriver filmen som ”It would’ve been, could’ve been our Gone with the Wind”. WandaVision kunde ha varit, borde ha varit romernas Black Panther (2018). Större än TVserien Legion (2017–2019), där huvudkaraktären i tredje säsongen hade etablerats som son till en romsk kvinna, som hade förlorat hela sin familj i koncentrationslägren.

I filmerna hade Wanda varit en bifigur eller del av en ensemble. I WandaVision skulle fokus ligga på henne, och öppna möjligheten att gräva djupare i vem Wanda Maximoff är. Det som kunde ha varit romernas Black Panther, blev i slutändan mer förnekande av Wandas ursprung. Det finns ingen romsk flagga i varken hennes hem, eller i hennes föräldrars lägenhet – i en tillbakablick. I avsnitt tre och åtta talas Wandas modersmål. Språket som talas identifieras dock av både dialog och textning som ”Sokovian” (ett fiktivt språk).

I TV-seriens dialog anger ingen karaktär att Wanda är rom

I det sjätte avsnittet klär sig Wanda ut till vad hon kallar för en ”Sokovian fortune-teller” på Halloween (och larvar sig). Är det verkligen det närmaste ett erkännande av Wandas etnicitet som de kunde komma? När Wanda och häxan Agatha Harkness går igenom Wandas bakgrund, påpekas det återigen att Wanda var en radikaliserad och frivillig medlem av Hydra (vilket identifieras som en fascistisk organisation), och frivillig deltagare i experimentet som gav henne superkrafter. I TV-seriens dialog anger ingen karaktär att Wanda är rom.

Miniseriens handling är att Wanda använder magi på en småstad, och förvandlar alla invånarna till rollfigurer i hennes fantasi. Invånarna framställs som att plågas av hennes kontroll, och tvingas att ha Wandas mardrömmar åt henne. När det kommer till barnen i småstaden, så har Wanda separerat dem från sina föräldrar. Efter att Agatha befriar lokalbefolkningen, så försöker en kvinna att köpslå med Wanda, i ett desperat försök att få sin dotter tillbaka. Hon erbjuder Wanda att låta hennes dotter spela vilken roll som Wanda vill i hennes fantasi, bara kvinnan får ha sin dotter hos sig.

Det som kunde ha varit romernas Black Panther blev närmare en bekräftelse att Marvel Studios sannolikt aldrig kommer att erkänna Scarlet Witchs romska identitet. Miniseriens handling skulle också innebära att, om de någonsin skulle erkänna Wanda som rom, så skulle de redan ha framställt henne som en häxa, som förhäxar folk, och stjäl deras barn. Det första är ett framställande av romer som har gjorts i många filmer och TV-serier. Det andra är ett framställande av romer som gjorts på film sedan Rescued by Rover (1905). Båda framställanden har gjorts ännu längre i böcker och sagor.

tyst om Wanda Maximoffs romska identitet och arv

I över tio år har superhjältar varit den heta filmgenren. Nyare projekt av Marvel Studios (ex. Black Panther, Shang-Chi, Eternals, och Disney+ serien Ms. Marvel) visar på ökande försök till mångfald. Samtidigt som det sker, så förblir det tyst om Wanda Maximoffs romska identitet och arv.

När Disney köpte 20th Century Fox, så fick Marvel Studios tillbaka rättigheterna till både XMen och Fantastic Four (Victor von Doom/Dr. Doom är rom). Den stora frågan är om de, när de börjar att göra X-Men filmer, kommer att medge Colossus och/eller Illyanas romska arv? Att Meggan är rom? Att Kurt Wagner (Nightcrawler) adopterades och uppfostrades av en romsk familj?

Om man tittar på Warner Brothers (som äger DC Comics, och producerar alla film och TV adaptationer), så håller filmskaparna JJ Abrams och Angela Robinson på att utveckla en TVserie om (den romska) superhjältinnan Madame Xanadu åt HBO Max. Frågan är om Madame Xanadu kommer att vara rom i serien? Om Tora Olafsdotter (även känd som ”Ice”) används i någon film eller TV-serie, kommer hon att öppet erkännas som norsk resande?

Slutligen så har DC Comics en superhjältinna vid namn Cynthia Reynolds, som kallar sig själv för ”Gypsy”, och klär sig som en stereotypisk romsk kvinna. Dock, en närmare titt på Cynthia avslöjar att hon egentligen inte är rom. Man skulle kunna beskriva karaktären Cynthia som en utövare av kulturell appropriering. Hon har tagit de här sakerna för en gimmick. Cynthia är mer eller mindre en icke-romsk kvinna, som klätt ut sig till en rom för Halloween.

Vilket är kanske vad Wanda Maximoff har blivit i the Marvel Cinematic Universe: en ickeromsk kvinna som klär ut sig till spåkvinna på Halloween, och larvar sig. Ännu värre: de tog den romska superhjältinnan Scarlet Witch (länge framställd som dotter till överlevare av Förintelsen), och gjorde om henne till en före detta nynazist. En följare av en ideologi som dödade uppåt två miljoner romer.

John Dalmas
redaktionen@dikko.nu


Att vara en oberoende tidning kostar pengar så vill du hjälpa oss med att betala vårt fika får du gärna swisha en slant till 123 242 83 40 eller bg: 5534-0046

Vill du annonsera eller sponsra, synas eller höras i våra media?
Kontakta oss på redaktionen@dikko.nu
eller ring 0768 44 51 61

IBAN: SE19 9500 0099 6042 1813 4395
BIC: NDEASESS