Handläggare inom det minoritetspolitiska området

  • YrkesrollHandläggare/Utredare, offentlig förvaltning
  • AnställningDeltid, 11 dagar – upp till 3 månader
  • LönFast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerad14 oktober
  • Sök jobbet senast30 oktober

 Ansök nu på arbetsgivarens webbplats Tipsa om jobbet

Om jobbet

Sametinget är ett folkvalt samiskt parlament och en statlig myndighet sedan 1993.

Sametingets uppgift är att främja och utveckla en levande samisk kultur, medverka i samhällsplanering och bevaka att samiska behov beaktas.

Sametinget har tillsammans med Länsstyrelsen i Stockholms län ett nationellt ansvar att följa upp hur minoritetspolitiken genomförs. Enheten ansvarar för uppdraget och i arbetet ingår att årligen redovisa till regeringen hur lag om nationella minoriteter och minoritetsspråk följs, pröva frågor om statsbidrag till kommuner, regioner och till ” de organisationer som företräder samer inom det minoritetspolitiska området”. I uppdraget ingår också kunskapshöjande insatser, stöd- och rådgivning, information och samordning. Sametinget ansvarar särskilt för uppföljningen av förvaltningsmyndigheters tillämpning av lag om nationella minoriteter och minoritetsspråk när det gällersamer och samiska.  

Arbetsuppgifter

Handläggaren bistår enhetschefen  med uppföljningsarbetet.
Arbetet innebär bland annat:

.Kvalificerat utredningsarbete
.Planering och genomförande av informations – och rådgivningsinsatser till kommuner, regioner, andra myndigheter och det samiska samhället.
.Uppföljning och rapportering av hur minoritetspolitiken genomförs.
.Hantering och utveckling av rutiner för statsbidrag till kommuner, regioner och organisationer.

Fler arbetsuppgifter förekommer. Resor ingår i arbetet.

Kvalifikationer

Vi vänder oss till dig som har akademisk utbildning med relevans för arbetet.
Du har erfarenhet av utvecklingsarbete samt kunna analysera, sammanställa fakta och skriva rapporter inom ditt verksamhetsområde. Du har god kännedom om den samiska kulturen och samhällslivet. Det är meriterande med erfarenhet av arbete i offentliga förvaltningar och med kunskaper i samiska, både i tal och skrift.  Det är meriterande om du har arbetslivserfarenhet inom minoritetspolitikområdet.

Personliga egenskaper

Arbetet är grupp- och processorienterat. Därför behöver du ha förståelse och lyhördhet för andras behov och förmåga att underlätta dialog mellan olika myndigheter och enskilda. För detta arbete behöver du vara flexibel och resultatinriktad. Din samarbetsförmåga är god och du är duktig på att kommunicera i både tal och skrift. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. 

Vi erbjuder

Alla anställda erbjuds 2 h friskvård i veckan samt ett friskvårdsbidrag.
Sametinget erbjuder även ett mycket förmånligt restidsavtal. Det finns även möjlighet till delvis distansarbete och vi tillämpar flexibel arbetstid.
Som anställd får du också ta del av andra statliga förmåner så som subventionerad sjukvård, ersättning för receptbelagda läkemedel och föräldrapenningtillägg.

Anställningsform

Deltid 50% tjänst. Visstidsanställning till och med 2022-12-31 Tillträde: enligt överenskommelse

Placeringsort

Giron/ Kiruna, Staare/Östersund, Dearna/Tärnaby eller Jåhkåmåhkke/Jokkmokk enligt överenskommelse.

Kontaktinformation

Ellen Omma, enhetschef minoritetspolitiska uppdraget, 098078037
Fackliga kontakter, nås via växeln, 0980-780 30

Arbetsplats

Adolf Hedinsvägen 58
981 33 Kiruna

Arbetslivserfarenheter

Krav

  • Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning

Lön

Fast lön

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Deltid 50%. Visstid 11 dagar – 3 månader.

 Ansök nu på arbetsgivarens webbplats

Redaktionen
redaktionen@dikko.nu


Att vara en oberoende tidning kostar pengar så vill du hjälpa oss med att betala vårt fika får du gärna swisha en slant till 123 242 83 40 eller bg: 5534-0046

Vill du annonsera eller sponsra, synas eller höras i våra media?
Kontakta oss på redaktionen@dikko.nu
eller ring 0768 44 51 61

IBAN: SE19 9500 0099 6042 1813 4395
BIC: NDEASESS