Nationella minoriteter i Sverige och ansvarsförändringar

Illustration Örnsköldsviks kommun. Symbolerna respresenterar de nationella minoriteterna och de språkliga varieteterna av respektive nationellt minoritetsspråk.

Det har gått 25 år sedan nationella minoriteter i Sverige fick sin officiella minoritetsstatus, en viktig milstolpe som erkänner minoriteternas rättigheter att utveckla sina språk och kulturer. Lagen, som trädde i kraft den 1 april 2000, har haft stor betydelse för finska, samiska, meänkieli, romani och jiddisch, och har möjliggjort kommunikation med myndigheter samt tillgång till utbildning och omsorg på dessa språk, särskilt i norra Sverige.

Text: Britt-Inger Hedström Lundqvist
DIKKO finns på FacebookTwitter, LinkedInTikTok och Instagram

Utvecklingen av förvaltningsområden

Sedan lagens införande har situationen för de nationella minoritetsspråken fortlöpande stärkts genom utökningar av förvaltningsområdena. År 2010 infördes en ny minoritetslag efter flera parlamentariska utredningar, vilket ledde till att fler kommuner anslöt sig till områdena för finska och samiska. Det är idag 85 kommuner och 15 regioner som omfattas av förvaltningsområden för finska, meänkieli och samiska, vilket inkluderar hela 66 kommuner för finska.

Men det är fortfarande så att efter 25 år kan vare sig judar eller romer ingå i ett förvaltningsområde. Vilket man kan tycka att de borde eftersom vi lever i en demokrati och i ett land som hedrar utveckling.

Dessutom är det så att definitionen för ursprungsbefolkning, eller urfolk, är de grupper som var bosatta i ett område innan det koloniserades eller nationalstater bildades. Sverige räknas som nationalstat från och med år 1523, då Gustav Vasa valdes till kung och Sverige bröt sig loss från Kalmarunionen. Detta markerade slutet på Kalmarunionen och början på ett självständigt svenskt rike. Vilket egentligen skulle kvalificera resandefolket som ursprungsbefolkning enligt denna definition om nationalstaten. Den första dokumentationen av resandefolk i landet finns från 1512 och då hade de nog varit i landet länge.

Mångkultur är viktigt för freden i vårt land och världen

Överföring av ansvar och kritik

Nu har dessutom regeringens beslut att flytta ansvaret för minoritetspolitiken från Länsstyrelsen i Stockholms län till Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF, vilket har lett till stark kritik från minoritetsföreningar. Dessa föreningar uttrycker oro över potentiellt försämrad politik och minskade bidrag till grupper som judar, romer, sverigefinnar, tornedalingar och samer. Pirkko Karjalainen från Sverigefinska förbundet påpekar att det kan vara en stor utmaning för en ny organisation att ta över dessa komplexa frågor.

Minoriteter tackar nej till möte om myndighetsbyte – Efterlyser samråd om hela minoritetspolitiken

Kulturminister Parisa Liljestrand menar att flytten av ansvar kommer att stärka minoritetspolitiken, men kritiken om bristande samråd och delaktighet från de nationella minoriteterna kvarstår. Representanter för dessa grupper har påtalat att de inte blivit hörda i beslutsprocessen, och minister Liljestrand har ännu inte besvarat dessa anklagelser.

Även FN:s råd för mänskliga rättigheter har kritiserat Sverige för rasism, att de inte tar hänsyn till urfolksrättigheter och diskriminering mot nationella minoriteter. Under en granskning, kallad Universal Periodic Review (UPR), fick Sverige stark kritik från flera medlemsländer som anser att landet behöver förbättra mänskliga rättigheter, speciellt för urfolket samer och de nationella minoriteterna. Sverige har inte svarat på denna kritik ännu.

FN:s kritik: Sverige måste jobba för Urfolk- och Nationella Minoriteters Rättigheter och mot Diskriminering

En annan sak som utlöste en storm av kritik var när Sveriges nationella minoriteter bjöds in till ett rundabordssamtal om den svenska kulturkanonen med utredaren Lars Trägårdh. Efteråt menar de att han bröt mot lagen och fortsätter med förtrycket och de kände sig ignorerade och marginaliserade.

Lars Trägårdh, professor i historia, utsågs att leda projektet, och hans kommentarer före mötet om att han inte har något utrymme för nationella minoritetsgrupper väckte oro. De nationella minoriteterna kände sig ohörda och undervärderade under mötet, som de betraktade som ett informationstillfälle snarare än en dialog.

Kulturkanonsamtal utlöser reaktion från Sveriges nationella minoriteter

Effektivitet och resursanvändning

Ytterligare problem framhävs i en rapport från Riksrevisionen, om minoritetspolitiken, som visar att statens åtgärder för att upprätthålla de nationella minoritetsspråken är kortsiktiga. Enligt rapporten kan upp till en tredjedel av resurserna förbli oanvända, vilket pekar på ineffektiv resursanvändning. Matilda Loborg, som genomförde utredningen, lyfter fram att många myndigheters uppdrag är tillfälliga, vilket försvårar en effektiv användning av de medel som tilldelas.

Ett tydligt exempel är Institutet för språk och folkminnen, som stött på svårigheter med kontinuiteten i sin verksamhet, vilket leder till onödig belastning i form av tid och resurser.

Om riksrevisionens granskning intet nytt

Avslutning

Sveriges arbete med nationella minoriteter och dess språk står således inför utmaningar, både strukturella och operativa. Det är viktigt att regeringen samarbetar nära med minoritetsorganisationerna för att säkerställa en hållbar utveckling av minoritetspolitiken och skydda rättigheterna för dessa grupper. Den kommande tiden blir avgörande för att se hur detta ansvar kommer att hanteras och hur effektivt det kan genomföras för att stödja mångfalden och rikedomen i det svenska samhället.

Britt-Inger Hedström Lundqvist


Riksrevisionen ser att effektivare insatser behövs för att främja de nationella minoritetsspråken Sametinget.se

Skarp kritik av Sveriges minoritetspolitik minoritet.se

Europarådets granskning minoritet.se

Detta föreslår Rohdin i utredningen minoritet.se

Tystnaden och dubbelmoralen – En reflektion kring ansvar och säkerhet

redaktionen@dikko.nu


Att vara en oberoende tidning kostar pengar därför använder vi oss av crowdfunding. Det innebär att människor med små eller stora summor hjälper till att finansiera vår verksamhet. Magasin DIKKOs insamlingen sker via swish: 123 242 83 40 eller bg: 5534-0046

Vill du annonsera eller sponsra, synas eller höras i våra media?
Kontakta oss på redaktionen@dikko.nu
eller ring 0768 44 51 61

IBAN: SE19 9500 0099 6042 1813 4395
BIC: NDEASESS