Den infekterade debatten om modersmålsundervisning

Titt som tätt blossar debatter om modersmålsundervisning upp. Oftast i kölvattnet av något politiskt parti eller debattörs utspel om saken. Att försöka navigera genom skogen av argument kring modersmålsundervisningens vara eller inte vara lämnar dock inte särskilt mycket till överraskning.

För den som inte orkar titta igenom alla de påståenden som hävts ut om modersmålsundervisningen den senaste tiden kan jag bespara er med att sammanfatta det hela: Flerspråkighet dåligt, enspråkighet bra.

De som är emot att modersmålsundervisning ska fortsätta att existera tenderar ofta att ignorera den forskning som finns på området. Kanske utgår man ifrån att gemene medborgare i Sverige inte har läst forskning om flerspråkighet. Det är svårt att veta. Turligt nog är språkforskare som är kunniga i ämnet snabba på att besvara utspelen.

Sen till frågan om modersmålsundervisningens kostnad. Detta argument för att lägga ner hela verksamheten är förmodligen den mest underhållande delen av alla motargument. Vad kostar modersmålsundervisningen idag? 1 Miljard är svaret.

Tro nu inte att jag överskattar majoriteten av svenska medborgares ekonomi. Det är i princip omöjligt för en vanlig svensson att tjäna ihop en miljard, även om du börjar jobba vid 16 års ålder, lever asketiskt och jobbar tills du är 75.

Men är en miljard egentligen mycket i förhållande till statskassan? 2019 låg svenska statens budget på 1055,5 miljarder och under 2020 låg den på 969,1 miljarder. Med andra ord är 1 miljard knappt 1% av statsbudgeten, vilket gör att hela kostnadsargumentet är märkligt.

Kanske är det så att det är enklare att häva ur sig att ”1 miljard är mycket pengar” än att säga ”modersmålsundervisningen står för mindre än 1% av statsbudgetens utgifter”. Det förra är ju effektivare för att locka läsare och skapa förargelse bland de personer som knappt tjänar en halv miljon om året.

Vad kan man då säga om argumenten mot modersmålsundervisningens fortsatta existens? Att de är ren nonsens byggda på luftslott. Men även ett luftslott är ett slott om tillräckligt många tror på att det finns. Därav lär nog debatten om modersmålsundervisningen fortsätta att vara en het fråga även när den inte hade behövt vara det.

en även ett luftslott är ett slott om tillräckligt många tror på att det finns.

Stellan Beckman
redaktionen@dikko.nu


Att vara en oberoende tidning kostar pengar så vill du hjälpa oss med att betala vårt fika får du gärna swisha en slant till 123 242 83 40 eller bg: 5534-0046

Vill du annonsera eller sponsra, synas eller höras i våra media?
Kontakta oss på redaktionen@dikko.nu
eller ring 0768 44 51 61

IBAN: SE19 9500 0099 6042 1813 4395
BIC: NDEASESS