Efter Elon Musks övertagande av tidigare Twitter har tillsammans med valet i USA gör att användare, medier och organisationer lämnat plattformen, med hänvisning till ökad rasism, antisemitism och hatpropaganda. DIKKO, The Guardian, La Vanguardia, DN, Naturskyddsföreningen och HRF är bland dem som lämnar, med hänvisning till giftigt klimat, brist på hantering och ökad desinformation.
Efter presidentvalet i USA börjar användare lämna X. Så även magasin DIKKO. Efter det att miljardären Elon Musk köpte upp dåvarande Twitter och gjorde om plattformen till dagens X, finns det en tydlig ökning av rasism, antisemitism, antiziganism och annat hat, enligt flera studier. Musk har uttryckt från start av sitt övertagande är att han vill att X ska vara en plattform där ordet till stor del skulle vara fritt och har själv kallat sig ”yttrandefrihetsabsolutist”.
DIKKOs användare kommer finnas kvar på twitter men vi kommer sluta använda kontot. En taktik som vi tror många kommer anamma.
Tidigare i veckan meddelade brittiska The Guardian att tidningen är en av de som lämnar X. Som anledning uppger de att plattformen har blivit toxisk och ägaren Elon Musk använder den i politiskt syfte, menar tidningen. Även Spanska La Vanguardia följde i The Guardians spår.
Nu har de svenska medierna också börjat lämna X
DN meddelar att de lämnar X eftersom ”Klimatet har blivit mer hårt och extremt”
Peter Wolodarski skriver om beslutet:
– Sedan Elon Musk tog över har plattformen alltmer smält samman med hans egna och Donald Trumps politiska ambitioner, samtidigt som klimatet på X blivit mer hårt och extremt. Därför kommer vi för närvarande inte att publicera något där från våra officiella konton, säger han till den egna tidningen.
Naturskyddsföreningen sällar sig till de som lämnar X
Efter en längre period med oroväckande utveckling på plattformen X med ökande mängd desinformation, hat och hot väljer Sveriges största miljöorganisation nu att sluta twittra. I stället hänvisar Naturskyddsföreningen till sina andra befintliga konton i sociala medier och egna kanaler.
— Twitter/X har varit en mycket viktig plattform, men den bristande hanteringen har gjort den alltmer irrelevant. Naturskyddsföreningen tystnar inte på grund av hat och hot, utan fortsätter självklart att ta debatten på andra plattformar med färre trollkonton och bättre förutsättningar för en öppen och demokratisk dialog, säger Beatrice Rindevall, Naturskyddsföreningens ordförande till TT.
— Det är oroande att X som har varit viktig för det politiska samtalet har blivit en allt mindre trygg och demokratisk plats. Precis som många andra miljöorganisationer, forskare och journalister världen över bedömer vi nu inte längre att vi kan fortsätta vara aktiva där, säger Hanna Berheim Brudin, kommunikationschef på Naturskyddsföreningen till TT.
Plattformen X, tidigare Twitter, har förändrats snabbt sedan ägarbytet hösten 2022. Medier har rapporterat om att majoriteten av personalen har sagts upp och annonsörer har flytt, och om studier som bekräftar upplevelsen att mängden desinformation och hatiskt innehåll ökar. Många användare är inaktiva eller har lämnat plattformen helt, vilket inte minst gäller miljörörelsen, media och akademiska företrädare runt om i världen.
— X domineras alltmer av hat, hot och hets. Det är en allt smalare målgrupp som nås här, samtidigt som det tar allt större tid och energi från Naturskyddsföreningens medarbetare och medlemmar att möta desinformation och hatiska meddelanden, säger Hanna Berheim Brudin till TT.
HRF lämnar plattformen X
Hörselskadades Riksförbund (HRF) har varit närvarande på Twitter i över tio år, de skriver på sin hemsida att tonen på plattformen har på senare år blivit allt råare, med hot, grova personangrepp, rasism, falska påståenden och anti-demokratiska kommentarer.
Det senaste året har denna utveckling gått ännu längre och plattformen, som numera heter X, har fått hård kritik för att undergräva demokratiska värderingar och respekt för alla människors lika värde.
Vi på DIKKO tror att många fler kommer ansluta sig till den flykt från X.
redaktionen@dikko.nu
Att vara en oberoende tidning kostar pengar därför använder vi oss av crowdfunding. Det innebär att människor med små eller stora summor hjälper till att finansiera vår verksamhet. Magasin DIKKOs insamlingen sker via swish: 123 242 83 40 eller bg: 5534-0046
Vill du annonsera eller sponsra, synas eller höras i våra media?
Kontakta oss på redaktionen@dikko.nu
eller ring 0768 44 51 61
IBAN: SE19 9500 0099 6042 1813 4395
BIC: NDEASESS